Grohe op zoek naar nieuwe eigenaars | RetailDetail

Grohe op zoek naar nieuwe eigenaars

Grohe op zoek naar nieuwe eigenaars

De Duitse producent van sanitair Grohe krijgt wellicht nieuwe eigenaars. De huidige aandeelhouders, de investeringsfondsen van TPG Capital en Credit Suisse, zijn op zoek naar een uitstapmogelijkheid. Ze hebben zakenbankiers aangesteld om hen voorstellen te doen. Die kunnen gaan van een verkoop tot een beursintroductie.

Nieuwe wind onder huidige eigenaars

Grohe kwam in 2004 in handen van de huidige eigenaars, toen die het van BC Partners kochten voor 1,5 miljard euro. BC Partners had het bedrijf vijf jaar in portefeuille.


De nieuwe eigenaars gaven het bedrijf een nieuw elan: ondanks de crisis zag Grohe zijn omzet vorig jaar met 21% stijgen naar 1,4 miljard euro. De bedrijfskasstroom verdapperde 18% tot 273 miljoen euro. Die vooruitgang kwam onder meer voort uit een bijsturing en uitbreiding van het gamma.


Bovendien bouwde Grohe sinds 2011 ook een belang op van 72% in de Chinese branchegenoot Joyou, die het concern een betere toegang tot de Aziatische markten moet geven. Joyou beschikt namelijk over een verkoopnetwerk van 4.000 winkels in China.


Goed moment voor overname

Toch vinden TPG en Credit Suisse de tijd rijp voor een exit. Door de lage rente kunnen overnemers op dit moment immers goedkoop financiering vinden. Bovendien is er een tamelijke rust op de aandelenmarkten en worden weer meer overnames gedaan. Naar de normen van een investeringsfonds zitten TPG en Credit Suisse trouwens al lang aan boord.


Analisten schatten de waarde van het bedrijf op zowat 4 miljard euro, inclusief de overname van een nettoschuld van zowat 1 miljard euro. Ze passen daarvoor de waardering van branchegenoot Geberit toe op Grohe.


Duitse wereldspeler

Grohe werd in 1936 opgericht. Het bedrijf stelt intussen zowat 9.000 mensen tewerk en heeft productievestigingen in Duitsland, Portugal, Canada en Thailand. De producten worden verkocht in meer dan 130 landen. De helft van de omzet komt niettemin nog steeds uit Europa, een kwart uit China.


Een verkoop van het bedrijf – aan een investeerder of via de beurs – wordt verwacht in het derde of vierde kwartaal van dit jaar. (JVG)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.