Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet | RetailDetail

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet
Foto: Hornbach

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

 

Groei te danken aan het buitenland

Hornbach heeft zijn groei de laatste jaren te danken aan het buitenland: net als in de afgelopen twee jaar hebben de activiteiten in de acht landen buiten Duitsland gezorgd voor de meeste groei. Buiten de thuismarkt steeg de omzet met gemiddeld 9% tot 1,820 miljard euro: het internationale omzetaandeel stijgt daardoor van 45% naar 46,8%. De organische groei (in bestaande winkels) en zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet buiten de thuismarkt met 6,1% in het gebroken boekjaar 2017/2018. Vorig jaar bedroeg die internationale vergelijkbare groei 5,1%.

 

Op de Nederlandse markt zag Hornbach de omzet bijvoorbeeld voor het derde jaar op rij met dubbele cijfers toenemen. Nederlands algemeen directeur Evert de Goede zegt erg tevreden te zijn over de omzetontwikkeling: “Als Hornbach Nederland hebben we een substantieel aandeel geleverd in de concerngroei. Zowel offline als online, want ook de webshop ontwikkelt zich in een razend tempo. Hornbach is populair in ons land.” Er staan ook nog nieuwe winkelopeningen in Apeldoorn, Duiven, Enschede en Nijmegen gepland.

 

Op de Duitse thuismarkt steeg de netto-omzet met 1,5% tot 2,07 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis groeide Hornbach naar eigen zeggen in alle vier de kwartalen, al geeft het niet vrij hoeveel die groei bedroeg. Hornbach heeft vandaag wel nog evenveel bouwmarkten in Duitsland als een jaar eerder: 98 vestigingen.

 

Lichte groei in rendabiliteit

De afdeling Hornbach Baustoff Union, de groothandel in bouwmaterialen van de groep, groeide met 8,3% tot 248 miljoen euro in het afgelopen boekjaar, na een groei van 4,8% in het voorgaande jaar. De doe-het-zelfgroep telt 29 groothandelsvestigingen, waaronder twee nieuwe locaties sinds het derde kwartaal.

 

Hoewel de jaarresultaten nog niet formeel bevestigd zijn, verwacht Hornbach de winstverwachtingen “grotendeels” in te lossen. Het operationeel resultaat (EBIT) wordt naar verwachting even hoog of iets hoger zijn dan de cijfers van vorig jaar (156,8 miljoen euro). Voor de bouwmarkten een iets hoger EBIT dan de 97,5 miljoen euro van vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.