Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet | RetailDetail

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet
Foto: Hornbach

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

 

Groei te danken aan het buitenland

Hornbach heeft zijn groei de laatste jaren te danken aan het buitenland: net als in de afgelopen twee jaar hebben de activiteiten in de acht landen buiten Duitsland gezorgd voor de meeste groei. Buiten de thuismarkt steeg de omzet met gemiddeld 9% tot 1,820 miljard euro: het internationale omzetaandeel stijgt daardoor van 45% naar 46,8%. De organische groei (in bestaande winkels) en zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet buiten de thuismarkt met 6,1% in het gebroken boekjaar 2017/2018. Vorig jaar bedroeg die internationale vergelijkbare groei 5,1%.

 

Op de Nederlandse markt zag Hornbach de omzet bijvoorbeeld voor het derde jaar op rij met dubbele cijfers toenemen. Nederlands algemeen directeur Evert de Goede zegt erg tevreden te zijn over de omzetontwikkeling: “Als Hornbach Nederland hebben we een substantieel aandeel geleverd in de concerngroei. Zowel offline als online, want ook de webshop ontwikkelt zich in een razend tempo. Hornbach is populair in ons land.” Er staan ook nog nieuwe winkelopeningen in Apeldoorn, Duiven, Enschede en Nijmegen gepland.

 

Op de Duitse thuismarkt steeg de netto-omzet met 1,5% tot 2,07 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis groeide Hornbach naar eigen zeggen in alle vier de kwartalen, al geeft het niet vrij hoeveel die groei bedroeg. Hornbach heeft vandaag wel nog evenveel bouwmarkten in Duitsland als een jaar eerder: 98 vestigingen.

 

Lichte groei in rendabiliteit

De afdeling Hornbach Baustoff Union, de groothandel in bouwmaterialen van de groep, groeide met 8,3% tot 248 miljoen euro in het afgelopen boekjaar, na een groei van 4,8% in het voorgaande jaar. De doe-het-zelfgroep telt 29 groothandelsvestigingen, waaronder twee nieuwe locaties sinds het derde kwartaal.

 

Hoewel de jaarresultaten nog niet formeel bevestigd zijn, verwacht Hornbach de winstverwachtingen “grotendeels” in te lossen. Het operationeel resultaat (EBIT) wordt naar verwachting even hoog of iets hoger zijn dan de cijfers van vorig jaar (156,8 miljoen euro). Voor de bouwmarkten een iets hoger EBIT dan de 97,5 miljoen euro van vorig jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.