Britse Kingfisher ziet omzet weer dalen | RetailDetail

Kingfisher ziet omzet weer dalen

Kingfisher ziet omzet weer dalen
Shutterstock

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Terugval B&Q

De gerapporteerde omzet van Kingfisher steeg dan wel met 4% naar 3,15 miljard pond (3,46 miljard euro), maar dat was volledig te danken aan positieve wisselkoerseffecten. Voor wisselkoersen was er sprake van een daling van 1,7% en ook op vergelijkbare basis was er een omzetdaling van 1,9%.

 

Zowel in Frankrijk als in het Verenigd Koninkrijk, de twee belangrijkste markten voor Kingfisher, werden er zwakkere prestaties opgetekend. In het Verenigd Koninkrijk viel de vergelijkbare omzet met 1% terug, vooral vanwege een stevige terugval bij doe-het-zelfketen B&Q, dat zelfs slechter presteerde dan de al matige verwachtingen van de analisten. In Frankrijk was er zelfs een vergelijkbare omzetdaling van 3,8%.

 

“We waren er zeer bewust van dat dit jaar moeilijk zou worden vanwege de herstructureringen”, zegt CEO Véronique Laury. Kingfisher bevindt zich midden in een herstructurering die de jaarlijkse winst vanaf 2021 met 500 miljoen pond (550 miljoen euro) de hoogte in moet jagen, maar die over vijf jaar heen wel eerst 800 miljoen pond (880 miljoen euro) zal kosten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.