Maxeda DIY moet winstdaling van 8 miljoen euro slikken | RetailDetail

Maxeda DIY moet winstdaling van 8 miljoen euro slikken

Maxeda DIY moet winstdaling van 8 miljoen euro slikken

Maxeda DIY  heeft in het afgelopen boekjaar de nettowinst met 8 miljoen euro zien zakken naar 55 miljoen euro. Daarmee doet de holding achter doe-het-zelfketens Praxis, Formido, Plan-it en Brico het naar eigen zeggen “beter dan de markt”, maar dan wel in een markt die er allesbehalve rooskleurig uitziet.

“Niet ontevreden met resultaat”

In zijn jaarverslag laat Maxeda DIY weten dat de groep in het voorbije boekjaar, dat liep tot 31 januari 2013, een omzet heeft gerealiseerd van 1,32 miljard euro. Dat is 40 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Nochtans kwamen er het voorbije jaar zeven nieuwe winkels bij.


Ook de nettowinst ging er op achteruit: een daling van 8 miljoen euro ten opzichte van de 63 miljoen euro die het in 2011 nog behaalde. Toch zegt CFO Arjan Kaaks aan persbureau ANP dat men “niet ontevreden mag zijn met dit resultaat”, gezien “de gegeven marktomstandigheden, het consumentenklimaat en de concurrentiedruk”.


Aanhoudende druk op doe-het-zelfmarkt

Het zwakke consumentenvertrouwen in Nederland, het slechte weer en de toenemende concurrentie van ook relatief nieuwe spelers als Hornbach en Bauhaus, oefenen immers al een tijdje hevige druk op de doe-het-zelfbranche uit. In Nederland daalde de omzet van de Maxeda-formules dan ook met 5,3%. In België is de markt volgens Maxeda DIY daarentegen “stabiel”.

 

De groep zegt net zoals het voorbije jaar verder te zullen inzetten op scherpe kostenbeheersing en huismerken en ook de leveranciersrelaties te verstevigen. Voor het lopende boekjaar blijven de vooruitzichten niettemin somber.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.