Minder omzet maar meer winst voor Maxeda | RetailDetail

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda
Foto Brico

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

 

Stijgend consumentenvertrouwen

De groep zag afgelopen boekjaar de omzet met 5 miljoen euro dalen tot 1,35 miljard euro. De nettowinst echter verdrievoudigde tot 24 miljoen euro, meldt het FD, dat het jaarverslag van de retailer kon inkijken. In Nederland noteerden de winkels een vergelijkbare groei van 1,3%. De doe-het-zelfmarkt doet het er beter, dank zij een stijgend consumentenvertrouwen en een herstel van de huizenmarkt. Maxeda bouwt Formido-winkels om naar de Praxis-formule en opent kleine stadswinkels onder de naam Praxis city store. In België was er echter een daling met 2%. Brico rolt er een multiformaatstrategie uit met grote Brico Planit bestemmingswinkels, Brico buurtwinkels en Brico City stadswinkels.

 

Maxeda zal de investeringen in het komende boekjaar licht opvoeren en gaat verder met de uitrol van stadswinkels. Online groeit maar speelt in doe-het-zelf nog een beperkte rol, meldt de retailer, die voorzichtig is in z’n prognoses omdat de markt onzeker blijft. De groep baat in de Benelux in totaal 383 bouwmarkten uit en stelt ongeveer vijfduizend mensen tewerk. De belangrijkste aandeelhouders zijn investeringsfondsen KKR en Alpinvest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.