Nat en koud voorjaar speelt Kingfisher ernstig parten | RetailDetail

Nat en koud voorjaar speelt Kingfisher ernstig parten

Nat en koud voorjaar speelt Kingfisher ernstig parten

Het ongelooflijk slechte weer dit voorjaar heeft de omzet van Europa's grootste doe-het-zelfgroep Kingfisher een flinke knauw gegeven. Vooral in Frankrijk, waar de groep actief is met Castorama en Brico Dépôt, zakt de verkoop dramatisch, al delen ook B&Q en Screwfix in Groot-Brittannië en Ierland in de klappen.

Barslecht weer

Kingfisher zag zijn verkoop het voorbije kwartaal serieus dalen in vergelijking met vorig jaar, zo maakte de Europese reus bekend in een trading update. De groep realiseerde over de 13 weken (eindigend op 4 mei) een omzet van 2,62 miljard pond (ca. 3,05 miljard euro), een daling met 4,2% op vergelijkbare basis.

 

In Frankrijk zakte de verkoop liefst 5,6% om af te klokken op 1,08 miljard pond: Castorama ging op vergelijkbare basis 4,1% achteruit, Brico Dépôt verloor zelfs 7,3%. De Britse en Ierse activiteiten boetten 4,7% omzet in en eindigden op 1,07 miljard pond: B&Q zag zijn omzet op vergelijkbare basis met 5,6% achteruitboeren. Enkel het kleinere Screwfix boekte een bescheiden omzetgroei van 1,7%.

 

De rest van de internationale activiteiten - de groep is actief in alles samen 8 landen in Europa en Azië - liet een groei van 0,7% optekenen."Het voor de tijd van het jaar ongewoon koude weer tijdens de cruciale Paasshoppingperiode weerhield vele consumenten ervan om klussen aan het huis of in de tuin te starten", zegt topman Ian Cheshire (foto): "Het weer speelde ons zes weken lang parten - zes van de 13 weken", voegde hij eraan toe.


Minder plantgoed, meer brandstof

Het was zelfs zo koud dat "mensen binnen bleven en hun verwarming opnieuw aanstaken", zei Cheshire. Iets wat zich mooi laat aflezen van de stijgers en dalers binnen het assortiment: zo werd het voorbije kwartaal 8% minder plantgoed verkocht en zelfs 52% minder serres/tuinhuisjes. De verkoop van verf steeg dan weer met 6%, terwijl de vraag naar winterbrandstof amper bij te houden was: +66%.

 

Toch houdt de topman de moed erin: "Het weer begint stilaan wat te beteren en de groep heeft nog 80% van het jaar voor de boeg", aldus Cheshire, die er ook op wijst dat elke vergelijking met vorig jaar voortaan wat makkelijker zal worden dankzij betere valuta-effecten (vorig jaar zat de euro in een zware crisis).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.