Omzet bouwmarkten blijft kelderen | RetailDetail

Omzet bouwmarkten blijft kelderen

Omzet bouwmarkten blijft kelderen
De crisis is nog lang niet voorbij voor de Nederlandse doe-het-zelfwinkels. In de periode januari tot en met mei is de omzet in deze sector met liefst 9,8 procent teruggelopen en voorlopig lijkt er geen zicht op verbetering.

Huizenmarkt zit muurvast

De daling van dit jaar komt bovenop soortgelijke dalingen de afgelopen jaren. "De cijfers zijn een gevolg van een laag consumentenvertrouwen en de huizenmarkt die op slot zit. Eén verhuizing heeft op termijn meestal zo’n zes tot zeven andere verhuizingen tot gevolg", legt secretaris Wouter Weide van de Vereniging Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche uit aan NuZakelijk.

 

Doorgaans leiden verhuizingen immers tot verbouwingen en daarmee tot aankopen bij de bouwmarkt. Maar dat zit nu dus in het slop. En consumenten die wel verhuizen, stellen vanwege de crisis investeringen uit.

 

Assortimentsverbreding geen afdoende oplossing

Het slechte weer de afgelopen maanden is volgens Weide een andere verklaring voor de snel teruglopende omzetten. "Mensen kopen dan minder spullen voor de tuin. Vooral in de maand maart hebben we dat gemerkt."

 

Pogingen van bouwmarkten om onder meer het assortiment uit te breiden, zijn wel succesvol maar niet voldoende. Weide: "Er worden steeds meer verschillende producten aangeboden. Maar we blijven toch vooral afhankelijk van de huizenmarkt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.