'Ongelooflijke potentie voor online bouwmarkt'

'Ongelooflijke potentie voor online bouwmarkt'

Nederland heeft een enorme potentie voor een goede online bouwmarkt, zegt Wehkamps verantwoordelijke voor huis, tuin en doe-het-zelf Erwin van Cooth. Zijn bedrijf is echter niet van plan dat gat in de markt op te gaan vullen.

Desinteresse van grote spelers

Als Wehkamp op dit moment één van de grotere spelers op het terrein van online verkoop is, komt dat vooral door uitblijvende initiatieven van de grote spelers op het gebied van bouwmarkten in Nederland. "Een jaar of vijf terug begonnen we met de verkoop van boren als uitbreiding op ons elektronicasegment. In 2010 hebben we besloten een dedicated categorie Tuin & Klussen te creëren. Het is uitgegroeid tot een volwaardige productgroep", zegt van Cooth tegen Twinkle.

 

Inmiddels is het assortiment sterk uitgebreid, maar een volwaardige bouwmarkt zal het nooit worden. "We zullen nooit zeshonderd verschillende boormachines gaan verkopen, wat ik andere partijen nog wel zie doen", zegt hij. "We kiezen voor een fashionable propositie, waar verf, vloeren en behang bijvoorbeeld wel in passen, maar gipsplaten niet. Wij zullen eerder een stapje terug doen als het gaat om de functionele producten (zoals gereeedschap, red.) en het decoratieve assortiment oprekken. Wehkamp.nl zoekt onderscheid in inspiratie."

 

De online potentie in de productgroep is volgens hem echter 'ongelooflijk'.  Alleen Praxis is op dit moment op grote schaal online aanwezig, Hornbach wil hier volgend jaar mee beginnen.

Tags: