'Ongelooflijke potentie voor online bouwmarkt' | RetailDetail

'Ongelooflijke potentie voor online bouwmarkt'

'Ongelooflijke potentie voor online bouwmarkt'

Nederland heeft een enorme potentie voor een goede online bouwmarkt, zegt Wehkamps verantwoordelijke voor huis, tuin en doe-het-zelf Erwin van Cooth. Zijn bedrijf is echter niet van plan dat gat in de markt op te gaan vullen.

Desinteresse van grote spelers

Als Wehkamp op dit moment één van de grotere spelers op het terrein van online verkoop is, komt dat vooral door uitblijvende initiatieven van de grote spelers op het gebied van bouwmarkten in Nederland. "Een jaar of vijf terug begonnen we met de verkoop van boren als uitbreiding op ons elektronicasegment. In 2010 hebben we besloten een dedicated categorie Tuin & Klussen te creëren. Het is uitgegroeid tot een volwaardige productgroep", zegt van Cooth tegen Twinkle.

 

Inmiddels is het assortiment sterk uitgebreid, maar een volwaardige bouwmarkt zal het nooit worden. "We zullen nooit zeshonderd verschillende boormachines gaan verkopen, wat ik andere partijen nog wel zie doen", zegt hij. "We kiezen voor een fashionable propositie, waar verf, vloeren en behang bijvoorbeeld wel in passen, maar gipsplaten niet. Wij zullen eerder een stapje terug doen als het gaat om de functionele producten (zoals gereeedschap, red.) en het decoratieve assortiment oprekken. Wehkamp.nl zoekt onderscheid in inspiratie."

 

De online potentie in de productgroep is volgens hem echter 'ongelooflijk'.  Alleen Praxis is op dit moment op grote schaal online aanwezig, Hornbach wil hier volgend jaar mee beginnen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.