Praxis en Formido houden omzetverlies beperkt | RetailDetail

Praxis en Formido houden omzetverlies beperkt

Praxis en Formido houden omzetverlies beperkt

Bouwmarktketens Formido en Praxis houden in Nederland het omzetverlies beperkt. Waar de hele doe-het-zelfmarkt in het boekjaar 2011/12 met 5,4 procent daalde, kwamen de twee ketens van Maxeda uit op een min van slechts 3,7 procent.

Guur klimaat

De totale netto-omzet van Maxeda daalde met maar 0,5 procent naar 1,4 miljard euro, maar dat heeft vooral van doen met de prestaties van de Belgische ketens van het bedrijf, die opereren onder de formulenaam Brico. Die winkels hebben de omzet met 2,3 procent zien toenemen, waarmee ze winkels iets minder presteerden dan de totale doe-het-zelfmarkt, die met 2,5 procent groeide.

 

Bouwmarkten in Nederland hebben stevig te lijden onder het gure economische klimaat. De huizenverkoop ligt grotendeels stil, terwijl veel consumenten grote uitgaven aan verbouwingen voorlopig voor zich uitschuiven. Maxeda heeft met zijn twee ketens de meeste vierkante meters bouwmarkt in Nederland. Voornaamste concurrent is Intergamma met de ketens Gamma en Karwei.



Eigen merken en assortimentsuitbreiding

De operationele winst daalde met twaalf miljoen euro naar 117 miljoen euro. Het bedrijf merkt daarbij wel op dat er 35 miljoen euro is geïnvesteerd in nieuw assortiment, eigen merken, een efficiëntere logistiek en de vernieuwing van winkels. Topman George Adams is tevreden over de resultaten: "We boeken grote vooruitgang in ons streven naar 'Building the Best'. Wij hebben stevige resultaten kunnen bereiken in een moeilijk financieel klimaat en een steeds concurrentiëlere markt."

 

De topman van Maxeda DIY toont zich dan ook ambitieus over de nieuwe jaargang. "De assortimenten die aankomend jaar worden geïntroduceerd, zullen klanten goed helpen om hun huis te verfraaien en te onderhouden en zullen zelfs een betere kwaliteit en gebruikersgemak bieden. Maxeda DIY Group is goed voorbereid op de toekomst. Onze strategische programma’s van assortimentsontwikkeling, verbetering van onze inkoop en het opbouwen van onze eigen merken, beginnen resultaat op te leveren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.