Praxis en Formido mogelijk in de etalage | RetailDetail

Praxis en Formido mogelijk in de etalage

Praxis en Formido mogelijk in de etalage

Maxeda denkt eraan zijn winkelketens in de etalage te zetten. Het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis, Brico, Plan-It en Formido wil J.P. Morgan en Citi aanstellen om "alle strategische opties" te onderzoeken.

Strategische heroriëntatie

Het onderzoek heeft als doel om het toekomstperspectief van de ketens in kaart te brengen en "dit zou kunnen leiden tot een verkoop'', schrijft het bedrijf. Verwacht wordt dat de strategische heroriëntatie voor het einde van dit jaar is afgerond.

 

Maxeda kan voorlopig verder weinig aanvullende informatie geven: “Dit onderzoek heeft als doel om onze horizon te verbreden”, zegt woordvoerder Claire Verhagen tegen RetailDetail. Op dit moment bestaat de portefeuille van Maxeda uit vier doe-het-zelfketens. Het is mogelijk dat alle de winkels verkocht worden, maar deze plannen zijn niet concreet en het bedrijf houdt alle opties open."

 

Geheel onverwacht komt die stap niet: de doe-het-zelfmarkt kampt de laatste jaren immers met consumenten die de vinger op de knip houden. Daarnaast is er ook de dreiging van online spelers als Bol.com, die in een moeilijke markt ook hun deel van de koek beginnen op te eisen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.