Sterke groei in Nederland voor Hornbach

Sterke groei in Nederland voor Hornbach
Shutterstock

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

Consument investeert weer

De totale omzet van Hornbach groeide in 2016 met 4,9% naar 3,94 miljard euro. In Nederland was er voor het tweede jaar op rij sprake van een tweecijferige omzetgroei: “Dit boekjaar was nog beter dan het vorige”, vertelt algemeen directeur Evert de Goede. “Daarmee hebben we de basis verstevigd voor een duurzame omzet- en winstgroei voor de komende jaren. Duidelijk is dat consumenten weer bereid zijn te investeren en dat de woningmarkt weer in beweging is. Daar profiteert natuurlijk de hele branche van, maar onze cijfers steken erbovenuit.”

 

Ook op vlak van e-commerce presteert Hornbach goed, met ‘bovengemiddelde’ groeicijfers tot gevolg. Ondertussen is Hornbach in zes Europese landen online te vinden. “De grens tussen online en offline vervaagt, en bij Hornbach zijn deze verkoopkanalen dan ook volledig met elkaar verweven. Op die manier bedienen we onze klanten op alle stations van de ‘customer journey’ op professionele wijze.”

 

Twee nieuwe Nederlandse vestigingen

Dankzij die sterke omzetcijfers steeg ook de EBIT van Hornbach met 14% naar 156,8 miljoen euro. Vanwege een hogere belastingdruk ten opzichte van een jaar eerder, daalde de nettowinst wel met 8% naar 89,9 miljoen euro.

 

Het deelconcern Hornbach Baumarkt, dat de 156 bouwmarkten en tuincentra van de groep samenbrengt, groeide in 2016 met 5%. In de markten buiten Duitsland was er een vergelijkbare omzetgroei van 5,1%, terwijl in Duitsland de vergelijkbare omzet met 1,4% de hoogte in ging.

 

Ook dit jaar blijft Hornbach werk maken van expansie, met onder andere de opening van twee nieuwe vestigingen in Amsterdam en Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Hudson’s Bay lijdt fors verlies in derde kwartaal

07/12/2017

In het derde kwartaal van 2017 heeft het Canadese Hudson’s Bay opnieuw fors verlies geleden. Het moederbedrijf van onder meer Saks OFF 5th zag daarnaast ook de omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder.

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Back to top