Sterke groei in Nederland voor Hornbach

Sterke groei in Nederland voor Hornbach
Shutterstock

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

Consument investeert weer

De totale omzet van Hornbach groeide in 2016 met 4,9% naar 3,94 miljard euro. In Nederland was er voor het tweede jaar op rij sprake van een tweecijferige omzetgroei: “Dit boekjaar was nog beter dan het vorige”, vertelt algemeen directeur Evert de Goede. “Daarmee hebben we de basis verstevigd voor een duurzame omzet- en winstgroei voor de komende jaren. Duidelijk is dat consumenten weer bereid zijn te investeren en dat de woningmarkt weer in beweging is. Daar profiteert natuurlijk de hele branche van, maar onze cijfers steken erbovenuit.”

 

Ook op vlak van e-commerce presteert Hornbach goed, met ‘bovengemiddelde’ groeicijfers tot gevolg. Ondertussen is Hornbach in zes Europese landen online te vinden. “De grens tussen online en offline vervaagt, en bij Hornbach zijn deze verkoopkanalen dan ook volledig met elkaar verweven. Op die manier bedienen we onze klanten op alle stations van de ‘customer journey’ op professionele wijze.”

 

Twee nieuwe Nederlandse vestigingen

Dankzij die sterke omzetcijfers steeg ook de EBIT van Hornbach met 14% naar 156,8 miljoen euro. Vanwege een hogere belastingdruk ten opzichte van een jaar eerder, daalde de nettowinst wel met 8% naar 89,9 miljoen euro.

 

Het deelconcern Hornbach Baumarkt, dat de 156 bouwmarkten en tuincentra van de groep samenbrengt, groeide in 2016 met 5%. In de markten buiten Duitsland was er een vergelijkbare omzetgroei van 5,1%, terwijl in Duitsland de vergelijkbare omzet met 1,4% de hoogte in ging.

 

Ook dit jaar blijft Hornbach werk maken van expansie, met onder andere de opening van twee nieuwe vestigingen in Amsterdam en Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Back to top