Sterke groei in Nederland voor Hornbach | RetailDetail

Sterke groei in Nederland voor Hornbach

Sterke groei in Nederland voor Hornbach
Shutterstock

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

Consument investeert weer

De totale omzet van Hornbach groeide in 2016 met 4,9% naar 3,94 miljard euro. In Nederland was er voor het tweede jaar op rij sprake van een tweecijferige omzetgroei: “Dit boekjaar was nog beter dan het vorige”, vertelt algemeen directeur Evert de Goede. “Daarmee hebben we de basis verstevigd voor een duurzame omzet- en winstgroei voor de komende jaren. Duidelijk is dat consumenten weer bereid zijn te investeren en dat de woningmarkt weer in beweging is. Daar profiteert natuurlijk de hele branche van, maar onze cijfers steken erbovenuit.”

 

Ook op vlak van e-commerce presteert Hornbach goed, met ‘bovengemiddelde’ groeicijfers tot gevolg. Ondertussen is Hornbach in zes Europese landen online te vinden. “De grens tussen online en offline vervaagt, en bij Hornbach zijn deze verkoopkanalen dan ook volledig met elkaar verweven. Op die manier bedienen we onze klanten op alle stations van de ‘customer journey’ op professionele wijze.”

 

Twee nieuwe Nederlandse vestigingen

Dankzij die sterke omzetcijfers steeg ook de EBIT van Hornbach met 14% naar 156,8 miljoen euro. Vanwege een hogere belastingdruk ten opzichte van een jaar eerder, daalde de nettowinst wel met 8% naar 89,9 miljoen euro.

 

Het deelconcern Hornbach Baumarkt, dat de 156 bouwmarkten en tuincentra van de groep samenbrengt, groeide in 2016 met 5%. In de markten buiten Duitsland was er een vergelijkbare omzetgroei van 5,1%, terwijl in Duitsland de vergelijkbare omzet met 1,4% de hoogte in ging.

 

Ook dit jaar blijft Hornbach werk maken van expansie, met onder andere de opening van twee nieuwe vestigingen in Amsterdam en Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.