Sterke groei in Nederland voor Hornbach

Sterke groei in Nederland voor Hornbach
Shutterstock

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

Consument investeert weer

De totale omzet van Hornbach groeide in 2016 met 4,9% naar 3,94 miljard euro. In Nederland was er voor het tweede jaar op rij sprake van een tweecijferige omzetgroei: “Dit boekjaar was nog beter dan het vorige”, vertelt algemeen directeur Evert de Goede. “Daarmee hebben we de basis verstevigd voor een duurzame omzet- en winstgroei voor de komende jaren. Duidelijk is dat consumenten weer bereid zijn te investeren en dat de woningmarkt weer in beweging is. Daar profiteert natuurlijk de hele branche van, maar onze cijfers steken erbovenuit.”

 

Ook op vlak van e-commerce presteert Hornbach goed, met ‘bovengemiddelde’ groeicijfers tot gevolg. Ondertussen is Hornbach in zes Europese landen online te vinden. “De grens tussen online en offline vervaagt, en bij Hornbach zijn deze verkoopkanalen dan ook volledig met elkaar verweven. Op die manier bedienen we onze klanten op alle stations van de ‘customer journey’ op professionele wijze.”

 

Twee nieuwe Nederlandse vestigingen

Dankzij die sterke omzetcijfers steeg ook de EBIT van Hornbach met 14% naar 156,8 miljoen euro. Vanwege een hogere belastingdruk ten opzichte van een jaar eerder, daalde de nettowinst wel met 8% naar 89,9 miljoen euro.

 

Het deelconcern Hornbach Baumarkt, dat de 156 bouwmarkten en tuincentra van de groep samenbrengt, groeide in 2016 met 5%. In de markten buiten Duitsland was er een vergelijkbare omzetgroei van 5,1%, terwijl in Duitsland de vergelijkbare omzet met 1,4% de hoogte in ging.

 

Ook dit jaar blijft Hornbach werk maken van expansie, met onder andere de opening van twee nieuwe vestigingen in Amsterdam en Den Haag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top