Webverkoop grote kans voor doe-het-zelf

Webverkoop grote kans voor doe-het-zelf
Online verkoop staat bij bouwmarkten nog in de kinderschoenen, maar biedt vooral voor bestaande fysieke retailers grote kansen. Het kan zelfs leiden tot een heel nieuw businessmodel tussen winkelketen en fabrikant.Dat staat in een sectorrapport over crosschannel retail dat door ABN Amro is gepresenteerd. Opvallend is dat klanten van bouwmarkten die al online kopen zowel via het web als in de winkels actief zijn. Voor 2015 verwachten de experts van de bank een flinke groei van de online verkopen in doe-het-zelf. Op dit moment gebruiken veel mensen internet echter alleen nog om naar producten te zoeken.

ABN Amro ziet onder meer goede mogelijkheden voor het aanbieden van producten die in de winkel niet meer voorradig zijn. Daarmee vervalt het voorraadrisico voor de retailer. Daarnaast voorzien de bankiers een groei van het aantal drive-in-bouwmarkten, waar klanten online bestelde goederen in ontvangst kunnen nemen. Ook ziet ABN Amro kansen voor bemiddeling tussen bouwmarkten en fabrikanten, waarbij consumenten via de site van de bouwmarkt rechtstreeks bestellen bij de fabrikant. De traditionele marge kan in dat geval worden vervangen door een bemiddelingspremie voor de winkelketen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Fikse winstdaling voor Geberit

17/08/2017

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Vertrek grootste aandeelhouder Intergamma zorgt voor onrust

01/08/2017

De Ierse groep CRH, die net geen 50 procent van de aandelen van doe-het-zelfgroep Intergamma in handen heeft, wil die aandelen van de hand doen, maar de overige aandeelhouders komen niet tot een gepaste oplossing.

Hubo en Multimate werken aan webwinkel

11/07/2017

Doe-het-zelfketens Hubo en Multimate zijn druk bezig met het opzetten van een eigen webwinkel. De nodige voorbereidingen voor de winkels zijn daarvoor al getroffen, heeft moederbedrijf Euretco bevestigd. 

Sterke groei in Nederland voor Hornbach

09/06/2017

Doe-het-zelfketen Hornbach heeft ook in het voorbije boekjaar, dat op 28 februari 2017 werd afgesloten, de omzet en de winst fors weten op te krikken. Vooral in Nederland was er sprake van sterke groei voor de Duitse groep.

 Karwei opent derde bouwmarkt nieuwe stijl

09/05/2017

Karwei heeft in de Daniël Goedkoopstraat in Amsterdam een winkel volgens zijn nieuwe concept geopend, als derde bouwmarkt na vestigingen in Uden en Goirle.

Back to top