Webverkoop grote kans voor doe-het-zelf | RetailDetail

Webverkoop grote kans voor doe-het-zelf

Webverkoop grote kans voor doe-het-zelf
Online verkoop staat bij bouwmarkten nog in de kinderschoenen, maar biedt vooral voor bestaande fysieke retailers grote kansen. Het kan zelfs leiden tot een heel nieuw businessmodel tussen winkelketen en fabrikant.Dat staat in een sectorrapport over crosschannel retail dat door ABN Amro is gepresenteerd. Opvallend is dat klanten van bouwmarkten die al online kopen zowel via het web als in de winkels actief zijn. Voor 2015 verwachten de experts van de bank een flinke groei van de online verkopen in doe-het-zelf. Op dit moment gebruiken veel mensen internet echter alleen nog om naar producten te zoeken.

ABN Amro ziet onder meer goede mogelijkheden voor het aanbieden van producten die in de winkel niet meer voorradig zijn. Daarmee vervalt het voorraadrisico voor de retailer. Daarnaast voorzien de bankiers een groei van het aantal drive-in-bouwmarkten, waar klanten online bestelde goederen in ontvangst kunnen nemen. Ook ziet ABN Amro kansen voor bemiddeling tussen bouwmarkten en fabrikanten, waarbij consumenten via de site van de bouwmarkt rechtstreeks bestellen bij de fabrikant. De traditionele marge kan in dat geval worden vervangen door een bemiddelingspremie voor de winkelketen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.