Winterweer fnuikt seizoensstart tuincentra | RetailDetail

Winterweer fnuikt seizoensstart tuincentra

Winterweer fnuikt seizoensstart tuincentra

Het aanhoudende winterweer zorgt voor een valse start in het jaar voor de tuincentra. Consumenten hebben nog geen enkele behoefte om in de tuin te gaan werken en stellen het eerste bezoek van het jaar aan het tuincentrum uit tot de lente daadwerkelijk doorbreekt.

Aanzienlijk minder volk in tuincentra

In de 48 winkels van GroenRijk was het afgelopen weken maar half zo druk als normaal in deze tijd van het jaar en ook concurrent Intratuin, die goed is voor 59 zaken, merkt dat het aanzienlijk rustiger is. "Het is geen weer om in de tuin aan de slag te gaan en dat zie je terug'', zei GroenRijk-directeur Nico Koppenol maandag.

 

Volgens Koppenol verkopen tuincentra in maart normaal al veel materiaal om gazon en terras op te knappen, zoals schoffels, mest en de eerste kleurrijke plantjes. "Die klapper hebben we nog niet gehad. Voor onze ondernemers is het afwachten, geduld hebben en hopen op betere tijden", zei hij tegen het ANP.

 

Pas beterschap halverwege april

De paasdagen vormen een traditionele eerste omzetpiek voor de Nederlandse tuincentra. Koppenol zegt wel veel bezoekers te verwachten, maar relatief weinig kopers: "Zij komen dan meer om bijvoorbeeld ideeën op te doen en nog niet om ook echt te gaan kopen."

 

Volgens een woordvoerster van Intratuin zorgde de enige warme dag van het jaar tot nu toe, 5 maart, meteen voor een drukke dag. Zij maakt zich vooralsnog geen zorgen: "De weersvooruitzichten zien er vooralsnog goed uit. De grote verkoop van terraspotten en perkgoed barst over het algemeen toch pas half april los."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.