Zelfstandige bouwsector koopt vaker online | RetailDetail

Zelfstandige bouwsector koopt vaker online

Zelfstandige bouwsector koopt vaker online

Zelfstandige ondernemers in de bouwsector kopen steeds vaker online. Momenteel wordt nog ongeveer de helft van de producten in de winkel gekocht, waarbij groothandels terrein verliezen ten opzichte van doe-het-zelfwinkels.

40 procent installateurs koopt online

Uit een onderzoek van ABN Amro en Bouwkennis blijkt dat bijna 40 procent van de ondernemers uit de installatiebranche online koopt. Online heeft daarbij een flinke voorsprong op klusbedrijven (7 procent) en dakdekkers (8 procent). Die twee sectoren bestellen vaker via de telefoon of gaan nog naar een winkel.

 

Grote verliezer op dat vlak lijkt de groothandel te worden: slechts 12 procent van klusbedrijven deed in 2013 zijn aankopen in een bouwmarkt en bij installateurs lag dat aandeel zelfs maar op 2 procent. Ook doe-het-zelfwinkels richten zich meer op bouwvakkers en pikken een deel van de markt in.

 

De laatste jaren beginnen steeds meer grote spelers, bouwmarkten en doe-het-zelfketens, hun producten via een webshop aan te bieden. Het is dan ook niet ondenkbaar dat het aandeel van online bestellingen de komende jaren nog zal aangroeien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.