Doe-het-zelfsector herstelt zich langzaam | RetailDetail

Doe-het-zelfsector herstelt zich langzaam

De doe-het-zelfsector in Nederland kruipt langzaam uit het dal. De totale sector bevond zich in de afgelopen periode nog wel in de min, maar het omslagpunt nadert met rasse schreden. Vooral de bouwmarkten deden het in de afgelopen periode goed.

 

Dat schijft het vakblad Mix Online op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. De totale doe-het-zelfsector stond in de eerste periode van dit jaar nog 3,2 procent in het rood. In periode twee is echter sprake van herstel en komt de omzetdaling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar uit om 1,1 procent. De bouwmarkten scoorden het beste: zij eindigden met een groei van 0,4 procent zelfs aan de goede kant van de nul.

 

De doe-het-zelfsector in Nederland zakte door de recessie in als een plumpudding. Omdat de verkoop van huizen stilviel, hadden consumenten veel minder behoefte aan behang, verf en andere benodigdheden. Het is even afwachten of de positieve trend van de afgelopen periode zich voortzet.

De doe-het-zelfsector in Nederland kruipt langzaam uit het dal. De totale sector bevond zich in de afgelopen periode nog wel in de min, maar het omslagpunt nadert met rasse schreden. Vooral de bouwmarkten deden het in de afgelopen periode goed.

 

Dat schijft het vakblad Mix Online op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. De totale doe-het-zelfsector stond in de eerste periode van dit jaar nog 3,2 procent in het rood. In periode twee is echter sprake van herstel en komt de omzetdaling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar uit om 1,1 procent. De bouwmarkten scoorden het beste: zij eindigden met een groei van 0,4 procent zelfs aan de goede kant van de nul.

 

De doe-het-zelfsector in Nederland zakte door de recessie in als een plumpudding. Omdat de verkoop van huizen stilviel, hadden consumenten veel minder behoefte aan behang, verf en andere benodigdheden. Het is even afwachten of de positieve trend van de afgelopen periode zich voortzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.