Draconische maatregelen nodig voor redding winkelcentra

Professor Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat er draconische maatregelen nodig zin om winkelstraten en winkelcentra te redden. In zijn boek 'Het Einde van Winkels?' schrijft hij dat door oplopende leegstand verpaupering op de loer ligt, waardoor winkelen over een paar jaar geen pretje meer is.

Winkeliers moeten motiveren

Molenaar is verbonden aan de School of Management van Erasmus University en slaat alarm. "Het huidige economische klimaat, vergrijzing en de opkomst van het online shoppen versterken deze ontwikkeling. Het gevolg is dichtgespijkerde winkels", aldus Molenaar die vrijdag zijn boek presenteerde. De leegstand loopt volgens hem de komende jaren op tot ongeveer 8 miljoen vierkante meter.

 

Volgens Molenaar is winkelen in deze internettijd niet meer vanzelfsprekend: "Als een winkel niet in staat is jou te motiveren, koop je online. Winkeliers zullen veel meer dan vroeger zich moeten inspannen om die klant te winnen. Ze moeten hem leren kennen. Investeer in personeel in plaats van ze te zien als kostenpost. Neem modeketen Scotch & Soda: het personeel is opgeleid tot stylist om de klant advies te geven."

Vastgoedeigenaren in de fout

Ook andere spelers moeten maatregelen nemen, vooral vastgoedeigenaren. "Vierkante meters wegzetten is fout! Nu doen ze niks. Het gevolg is bijvoorbeeld in zo'n Schiedamse winkelstraat zichtbaar: verloedering. Daarnaast schroeven ze nodeloos de huur op. Zij zullen hun huurbeleid moeten afstemmen op de inkomsten van een winkelier, of betaald worden op basis van het aantal bezoekers. Maar ook gemeenten zullen zich meer moeten inspannen om hoogwaardige horeca en cultuur mogelijk te maken. Winkelen is toch iets plezierigs."

Professor Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat er draconische maatregelen nodig zin om winkelstraten en winkelcentra te redden. In zijn boek 'Het Einde van Winkels?' schrijft hij dat door oplopende leegstand verpaupering op de loer ligt, waardoor winkelen over een paar jaar geen pretje meer is.

Winkeliers moeten motiveren

Molenaar is verbonden aan de School of Management van Erasmus University en slaat alarm. "Het huidige economische klimaat, vergrijzing en de opkomst van het online shoppen versterken deze ontwikkeling. Het gevolg is dichtgespijkerde winkels", aldus Molenaar die vrijdag zijn boek presenteerde. De leegstand loopt volgens hem de komende jaren op tot ongeveer 8 miljoen vierkante meter.

 

Volgens Molenaar is winkelen in deze internettijd niet meer vanzelfsprekend: "Als een winkel niet in staat is jou te motiveren, koop je online. Winkeliers zullen veel meer dan vroeger zich moeten inspannen om die klant te winnen. Ze moeten hem leren kennen. Investeer in personeel in plaats van ze te zien als kostenpost. Neem modeketen Scotch & Soda: het personeel is opgeleid tot stylist om de klant advies te geven."

Vastgoedeigenaren in de fout

Ook andere spelers moeten maatregelen nemen, vooral vastgoedeigenaren. "Vierkante meters wegzetten is fout! Nu doen ze niks. Het gevolg is bijvoorbeeld in zo'n Schiedamse winkelstraat zichtbaar: verloedering. Daarnaast schroeven ze nodeloos de huur op. Zij zullen hun huurbeleid moeten afstemmen op de inkomsten van een winkelier, of betaald worden op basis van het aantal bezoekers. Maar ook gemeenten zullen zich meer moeten inspannen om hoogwaardige horeca en cultuur mogelijk te maken. Winkelen is toch iets plezierigs."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon denkt aan fysieke winkels in Duitsland

18/12/2017

De topman van de Duitse tak van Amazon heeft in een interview gezegd dat fysieke winkels van de online retailer in Duitsland slechts "een kwestie van tijd" zijn. Volgens hem is dat noodzakelijk, omdat de klant dat wil.

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top