Draconische maatregelen nodig voor redding winkelcentra

Professor Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat er draconische maatregelen nodig zin om winkelstraten en winkelcentra te redden. In zijn boek 'Het Einde van Winkels?' schrijft hij dat door oplopende leegstand verpaupering op de loer ligt, waardoor winkelen over een paar jaar geen pretje meer is.

Winkeliers moeten motiveren

Molenaar is verbonden aan de School of Management van Erasmus University en slaat alarm. "Het huidige economische klimaat, vergrijzing en de opkomst van het online shoppen versterken deze ontwikkeling. Het gevolg is dichtgespijkerde winkels", aldus Molenaar die vrijdag zijn boek presenteerde. De leegstand loopt volgens hem de komende jaren op tot ongeveer 8 miljoen vierkante meter.

 

Volgens Molenaar is winkelen in deze internettijd niet meer vanzelfsprekend: "Als een winkel niet in staat is jou te motiveren, koop je online. Winkeliers zullen veel meer dan vroeger zich moeten inspannen om die klant te winnen. Ze moeten hem leren kennen. Investeer in personeel in plaats van ze te zien als kostenpost. Neem modeketen Scotch & Soda: het personeel is opgeleid tot stylist om de klant advies te geven."

Vastgoedeigenaren in de fout

Ook andere spelers moeten maatregelen nemen, vooral vastgoedeigenaren. "Vierkante meters wegzetten is fout! Nu doen ze niks. Het gevolg is bijvoorbeeld in zo'n Schiedamse winkelstraat zichtbaar: verloedering. Daarnaast schroeven ze nodeloos de huur op. Zij zullen hun huurbeleid moeten afstemmen op de inkomsten van een winkelier, of betaald worden op basis van het aantal bezoekers. Maar ook gemeenten zullen zich meer moeten inspannen om hoogwaardige horeca en cultuur mogelijk te maken. Winkelen is toch iets plezierigs."

Professor Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat er draconische maatregelen nodig zin om winkelstraten en winkelcentra te redden. In zijn boek 'Het Einde van Winkels?' schrijft hij dat door oplopende leegstand verpaupering op de loer ligt, waardoor winkelen over een paar jaar geen pretje meer is.

Winkeliers moeten motiveren

Molenaar is verbonden aan de School of Management van Erasmus University en slaat alarm. "Het huidige economische klimaat, vergrijzing en de opkomst van het online shoppen versterken deze ontwikkeling. Het gevolg is dichtgespijkerde winkels", aldus Molenaar die vrijdag zijn boek presenteerde. De leegstand loopt volgens hem de komende jaren op tot ongeveer 8 miljoen vierkante meter.

 

Volgens Molenaar is winkelen in deze internettijd niet meer vanzelfsprekend: "Als een winkel niet in staat is jou te motiveren, koop je online. Winkeliers zullen veel meer dan vroeger zich moeten inspannen om die klant te winnen. Ze moeten hem leren kennen. Investeer in personeel in plaats van ze te zien als kostenpost. Neem modeketen Scotch & Soda: het personeel is opgeleid tot stylist om de klant advies te geven."

Vastgoedeigenaren in de fout

Ook andere spelers moeten maatregelen nemen, vooral vastgoedeigenaren. "Vierkante meters wegzetten is fout! Nu doen ze niks. Het gevolg is bijvoorbeeld in zo'n Schiedamse winkelstraat zichtbaar: verloedering. Daarnaast schroeven ze nodeloos de huur op. Zij zullen hun huurbeleid moeten afstemmen op de inkomsten van een winkelier, of betaald worden op basis van het aantal bezoekers. Maar ook gemeenten zullen zich meer moeten inspannen om hoogwaardige horeca en cultuur mogelijk te maken. Winkelen is toch iets plezierigs."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top