Draconische maatregelen nodig voor redding winkelcentra | RetailDetail

Draconische maatregelen nodig voor redding winkelcentra

Professor Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat er draconische maatregelen nodig zin om winkelstraten en winkelcentra te redden. In zijn boek 'Het Einde van Winkels?' schrijft hij dat door oplopende leegstand verpaupering op de loer ligt, waardoor winkelen over een paar jaar geen pretje meer is.

Winkeliers moeten motiveren

Molenaar is verbonden aan de School of Management van Erasmus University en slaat alarm. "Het huidige economische klimaat, vergrijzing en de opkomst van het online shoppen versterken deze ontwikkeling. Het gevolg is dichtgespijkerde winkels", aldus Molenaar die vrijdag zijn boek presenteerde. De leegstand loopt volgens hem de komende jaren op tot ongeveer 8 miljoen vierkante meter.

 

Volgens Molenaar is winkelen in deze internettijd niet meer vanzelfsprekend: "Als een winkel niet in staat is jou te motiveren, koop je online. Winkeliers zullen veel meer dan vroeger zich moeten inspannen om die klant te winnen. Ze moeten hem leren kennen. Investeer in personeel in plaats van ze te zien als kostenpost. Neem modeketen Scotch & Soda: het personeel is opgeleid tot stylist om de klant advies te geven."

Vastgoedeigenaren in de fout

Ook andere spelers moeten maatregelen nemen, vooral vastgoedeigenaren. "Vierkante meters wegzetten is fout! Nu doen ze niks. Het gevolg is bijvoorbeeld in zo'n Schiedamse winkelstraat zichtbaar: verloedering. Daarnaast schroeven ze nodeloos de huur op. Zij zullen hun huurbeleid moeten afstemmen op de inkomsten van een winkelier, of betaald worden op basis van het aantal bezoekers. Maar ook gemeenten zullen zich meer moeten inspannen om hoogwaardige horeca en cultuur mogelijk te maken. Winkelen is toch iets plezierigs."

Professor Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam vindt dat er draconische maatregelen nodig zin om winkelstraten en winkelcentra te redden. In zijn boek 'Het Einde van Winkels?' schrijft hij dat door oplopende leegstand verpaupering op de loer ligt, waardoor winkelen over een paar jaar geen pretje meer is.

Winkeliers moeten motiveren

Molenaar is verbonden aan de School of Management van Erasmus University en slaat alarm. "Het huidige economische klimaat, vergrijzing en de opkomst van het online shoppen versterken deze ontwikkeling. Het gevolg is dichtgespijkerde winkels", aldus Molenaar die vrijdag zijn boek presenteerde. De leegstand loopt volgens hem de komende jaren op tot ongeveer 8 miljoen vierkante meter.

 

Volgens Molenaar is winkelen in deze internettijd niet meer vanzelfsprekend: "Als een winkel niet in staat is jou te motiveren, koop je online. Winkeliers zullen veel meer dan vroeger zich moeten inspannen om die klant te winnen. Ze moeten hem leren kennen. Investeer in personeel in plaats van ze te zien als kostenpost. Neem modeketen Scotch & Soda: het personeel is opgeleid tot stylist om de klant advies te geven."

Vastgoedeigenaren in de fout

Ook andere spelers moeten maatregelen nemen, vooral vastgoedeigenaren. "Vierkante meters wegzetten is fout! Nu doen ze niks. Het gevolg is bijvoorbeeld in zo'n Schiedamse winkelstraat zichtbaar: verloedering. Daarnaast schroeven ze nodeloos de huur op. Zij zullen hun huurbeleid moeten afstemmen op de inkomsten van een winkelier, of betaald worden op basis van het aantal bezoekers. Maar ook gemeenten zullen zich meer moeten inspannen om hoogwaardige horeca en cultuur mogelijk te maken. Winkelen is toch iets plezierigs."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Franchisesector sneller gegroeid dan hele Nederlandse economie

14/06/2018

Terwijl de Nederlandse economie in de periode 2015-2017 met 7,37% groeide, klokte de franchisesector af op een groei van 7,57%. En dat ondanks de lichte daling van het aantal formules en vooral de "dieprode cijfers" van de modesector.

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.