Drogisterijen verkleinen salarisverschil jong en oud

Werknemers in drogisterijen gaan er in 2011 minimaal 2,25 procent op vooruit. Daarover hebben de vakbonden en de werkgevers overeenstemming bereikt. Jonge werknemers gaan er zelfs nog een stuk meer op vooruit om op die manier het loonverschil tussen personeel onder de 23 en de rest te verkleinen.

 

De overeenkomst moet nog door de leden van de bonden worden goedgekeurd, maar worden met een positief advies voorgelegd. Ervaren jongeren krijgen er 3,5 procent bij. Daarmee wordt het loonverschil tussen jongere werknemers en oudere collega's met evenveel werkervaring verkleind. De bonden denken dat daarmee het werken in de branche aantrekkelijker wordt, terwijl het voor winkelketens minder gunstig is oudere werknemers in te ruilen voor jong personeel.

 

'Jongeren onder de 23 krijgen nu in de drogisterijbranche, ook wanneer ze al ervaring hebben, een lager loon dan collega’s boven die leeftijd. Ook als die helemaal geen ervaring hebben. Dit is onterecht, omdat zij voor dezelfde hoeveelheid ervaring een lager loon krijgen. En dit is onterecht voor de ouderen, omdat ze ondanks hun ervaring soms geen vast contract krijgen, omdat ze het stempel “te duur” op zich geplakt krijgen', zegt CNV Dienstenbond in een toelichting.

Werknemers in drogisterijen gaan er in 2011 minimaal 2,25 procent op vooruit. Daarover hebben de vakbonden en de werkgevers overeenstemming bereikt. Jonge werknemers gaan er zelfs nog een stuk meer op vooruit om op die manier het loonverschil tussen personeel onder de 23 en de rest te verkleinen.

 

De overeenkomst moet nog door de leden van de bonden worden goedgekeurd, maar worden met een positief advies voorgelegd. Ervaren jongeren krijgen er 3,5 procent bij. Daarmee wordt het loonverschil tussen jongere werknemers en oudere collega's met evenveel werkervaring verkleind. De bonden denken dat daarmee het werken in de branche aantrekkelijker wordt, terwijl het voor winkelketens minder gunstig is oudere werknemers in te ruilen voor jong personeel.

 

'Jongeren onder de 23 krijgen nu in de drogisterijbranche, ook wanneer ze al ervaring hebben, een lager loon dan collega’s boven die leeftijd. Ook als die helemaal geen ervaring hebben. Dit is onterecht, omdat zij voor dezelfde hoeveelheid ervaring een lager loon krijgen. En dit is onterecht voor de ouderen, omdat ze ondanks hun ervaring soms geen vast contract krijgen, omdat ze het stempel “te duur” op zich geplakt krijgen', zegt CNV Dienstenbond in een toelichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

Back to top