Drogisterijen verkleinen salarisverschil jong en oud | RetailDetail

Drogisterijen verkleinen salarisverschil jong en oud

Werknemers in drogisterijen gaan er in 2011 minimaal 2,25 procent op vooruit. Daarover hebben de vakbonden en de werkgevers overeenstemming bereikt. Jonge werknemers gaan er zelfs nog een stuk meer op vooruit om op die manier het loonverschil tussen personeel onder de 23 en de rest te verkleinen.

 

De overeenkomst moet nog door de leden van de bonden worden goedgekeurd, maar worden met een positief advies voorgelegd. Ervaren jongeren krijgen er 3,5 procent bij. Daarmee wordt het loonverschil tussen jongere werknemers en oudere collega's met evenveel werkervaring verkleind. De bonden denken dat daarmee het werken in de branche aantrekkelijker wordt, terwijl het voor winkelketens minder gunstig is oudere werknemers in te ruilen voor jong personeel.

 

'Jongeren onder de 23 krijgen nu in de drogisterijbranche, ook wanneer ze al ervaring hebben, een lager loon dan collega’s boven die leeftijd. Ook als die helemaal geen ervaring hebben. Dit is onterecht, omdat zij voor dezelfde hoeveelheid ervaring een lager loon krijgen. En dit is onterecht voor de ouderen, omdat ze ondanks hun ervaring soms geen vast contract krijgen, omdat ze het stempel “te duur” op zich geplakt krijgen', zegt CNV Dienstenbond in een toelichting.

Werknemers in drogisterijen gaan er in 2011 minimaal 2,25 procent op vooruit. Daarover hebben de vakbonden en de werkgevers overeenstemming bereikt. Jonge werknemers gaan er zelfs nog een stuk meer op vooruit om op die manier het loonverschil tussen personeel onder de 23 en de rest te verkleinen.

 

De overeenkomst moet nog door de leden van de bonden worden goedgekeurd, maar worden met een positief advies voorgelegd. Ervaren jongeren krijgen er 3,5 procent bij. Daarmee wordt het loonverschil tussen jongere werknemers en oudere collega's met evenveel werkervaring verkleind. De bonden denken dat daarmee het werken in de branche aantrekkelijker wordt, terwijl het voor winkelketens minder gunstig is oudere werknemers in te ruilen voor jong personeel.

 

'Jongeren onder de 23 krijgen nu in de drogisterijbranche, ook wanneer ze al ervaring hebben, een lager loon dan collega’s boven die leeftijd. Ook als die helemaal geen ervaring hebben. Dit is onterecht, omdat zij voor dezelfde hoeveelheid ervaring een lager loon krijgen. En dit is onterecht voor de ouderen, omdat ze ondanks hun ervaring soms geen vast contract krijgen, omdat ze het stempel “te duur” op zich geplakt krijgen', zegt CNV Dienstenbond in een toelichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres.