Drogisterijen verkleinen salarisverschil jong en oud

Werknemers in drogisterijen gaan er in 2011 minimaal 2,25 procent op vooruit. Daarover hebben de vakbonden en de werkgevers overeenstemming bereikt. Jonge werknemers gaan er zelfs nog een stuk meer op vooruit om op die manier het loonverschil tussen personeel onder de 23 en de rest te verkleinen.

 

De overeenkomst moet nog door de leden van de bonden worden goedgekeurd, maar worden met een positief advies voorgelegd. Ervaren jongeren krijgen er 3,5 procent bij. Daarmee wordt het loonverschil tussen jongere werknemers en oudere collega's met evenveel werkervaring verkleind. De bonden denken dat daarmee het werken in de branche aantrekkelijker wordt, terwijl het voor winkelketens minder gunstig is oudere werknemers in te ruilen voor jong personeel.

 

'Jongeren onder de 23 krijgen nu in de drogisterijbranche, ook wanneer ze al ervaring hebben, een lager loon dan collega’s boven die leeftijd. Ook als die helemaal geen ervaring hebben. Dit is onterecht, omdat zij voor dezelfde hoeveelheid ervaring een lager loon krijgen. En dit is onterecht voor de ouderen, omdat ze ondanks hun ervaring soms geen vast contract krijgen, omdat ze het stempel “te duur” op zich geplakt krijgen', zegt CNV Dienstenbond in een toelichting.

Werknemers in drogisterijen gaan er in 2011 minimaal 2,25 procent op vooruit. Daarover hebben de vakbonden en de werkgevers overeenstemming bereikt. Jonge werknemers gaan er zelfs nog een stuk meer op vooruit om op die manier het loonverschil tussen personeel onder de 23 en de rest te verkleinen.

 

De overeenkomst moet nog door de leden van de bonden worden goedgekeurd, maar worden met een positief advies voorgelegd. Ervaren jongeren krijgen er 3,5 procent bij. Daarmee wordt het loonverschil tussen jongere werknemers en oudere collega's met evenveel werkervaring verkleind. De bonden denken dat daarmee het werken in de branche aantrekkelijker wordt, terwijl het voor winkelketens minder gunstig is oudere werknemers in te ruilen voor jong personeel.

 

'Jongeren onder de 23 krijgen nu in de drogisterijbranche, ook wanneer ze al ervaring hebben, een lager loon dan collega’s boven die leeftijd. Ook als die helemaal geen ervaring hebben. Dit is onterecht, omdat zij voor dezelfde hoeveelheid ervaring een lager loon krijgen. En dit is onterecht voor de ouderen, omdat ze ondanks hun ervaring soms geen vast contract krijgen, omdat ze het stempel “te duur” op zich geplakt krijgen', zegt CNV Dienstenbond in een toelichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

DIO-drogisterijen worden allemaal DA

16/10/2017

De Mosadex-groep heeft de toekomstplannen voor de ketens DIO en DA uit de doeken gedaan. Het plan is om in de toekomst beide ketens te laten verdergaan onder de naam van DA, DIO verdwijnt zo uit het straatbeeld.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Back to top