AB InBev stapt in Indiase cosmetica en cannabis

AB InBev stapt in Indiase cosmetica en cannabis

AB InBev-familie de Spoelberch stapt via haar investeringsvehikel Verlinvest in Purplle, een online verkoper van cosmetica en make-up uit India. AB InBev zelf experimenteert intussen met cannabis.

 

Kapitaalronde

Naast Verlinvest stapt ook Goldman Sachs in Purplle. Samen met de reeds aanwezige aandeelhouders (Blume Ventures, IvyCap Ventures en JSW Ventures) stoppen ze een kleine veertig miljoen euro aan vers kapitaal in het cosmeticaplatform. Purplle verkoopt make-up en cosmeticaproducten online, en geeft advies via korte instructiefilmpjes. De belangrijkste concurrenten zijn Nykaa, Plum en Sugar Cosmetics.

 

Verlinvest heeft al een hele reeks investeringen in India, weet De Tijd. Zo stapte het eerder in de leerapp Byju’s, die intussen miljarden waard is. De investeringsmaatschappij is ook aandeelhouder van onder meer XSEED Education (onderwijstechnologie), Drums Food (yoghurt) en Veeba (specerijen).

 

Cannabis

AB InBev zelf blijft intussen diversifiëren en verkoopt weldra cannabisthee. Labatt, een Canadese dochter van de biergigant, lanceert volgende week enkele theesoorten die ook extracten van de cannabisplant bevatten. Het bedrijf zal daarvoor samenwerken met Tilray, een producent van medicinale cannabis.

 

Labatt en Tilray hebben beide vijftig miljoen dollar in het project geïnvesteerd, meldt De Standaard. De nieuwe theevarianten zullen voorlopig wel enkel in Canada verkocht worden: vooralsnog is dat een van de weinige landen waar het recreatieve gebruik van cannabis volledig legaal is.