"Advies drogist bij zelfzorgmedicijnen ondermaats"

"Advies drogist bij zelfzorgmedicijnen ondermaats"

"Het is handig en kostenbesparend dat consumenten voor zelfzorgmiddelen niet naar de apotheek hoeven. Maar de verkoper moet wel de juiste vragen stellen voor veilig gebruik, en dat gebeurt ondermaats", zegt de Nederlandse Consumentenbond na een bezoek aan 200 vestigingen van de vijf grootste drogisterijketens van het land.

Bij 3 op de 5 bezoeken geen correct advies

De Consumentenbond stuurde mystery shoppers op pad,die in 200 drogisterijen een product moesten kopen op basis van diclofenac, vaak gebruikt bij spier- en lage rugpijn of bij ontsteking van spieren en gewrichten. Bij die middeltjes (zoals Voltaren) hoort best wat advies bij, aldus de consumentenvereniging.

 

Bij liefst 62% van de bezoeken kregen de enquêteurs geen juist advies over het gebruik van diclofenac. Bij Etos ging het het vaakst mis (75% van de medewerkers gaf een zelfzorgmiddel mee zonder verantwoord advies), maar zelfs de eerste van de klas - Trekpleister - scoort met 55% nog altijd slecht.

 

Volgens de Geneesmiddelenwet mag alleen de (assistent-)drogist voorlichting geven over zelfzorgmiddelen. "Uit het onderzoek blijkt dat die bepaling wel nut heeft. Want zodra de klant wordt geholpen door de (assistent-)drogist, stelt die meer en betere vragen. De drogist of assistent-drogist geeft in twee op de drie bezoeken een juist advies", zegt de Nederlandse consumentenvereniging. Bijna driekwart van de niet-opgeleide medewerkers, 72% om precies te zijn, verkoopt het middel echter zonder de juiste vragen te stellen of er de (assistent-)drogist bij te halen.

 

"Geen representatief beeld"

In een reactie laat het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD), de koepelorganisatie voor bedrijven in de drogisterijbranche, weten dat het onderzoek van de Consumentenbond geen representatief beeld schetst van de kwaliteit van het advies in de drogisterijen en de rol die de drogist zou moeten vervullen.

 

De vakorganisatie wijst erop dat zij werkt met een keurmerk "ter bevordering van verantwoorde verkoop van zelfzorggeneesmiddelen. In deze gecertificeerde drogisterijen wordt advies gegeven door (assistent-)drogisten die opgeleid zijn om verantwoorde zorg te leveren. Zij kennen de Drogistenzelfzorgstandaarden, weten hoe ze toegepast moeten worden en worden permanent bijgeschoold."

 

Uit eerdere onderzoeken van o.a. de Consumentenbond bleek dat "gecertificeerde winkels beter scoren op zelfzorgadvisering", aldus nog het CBD.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

Back to top