Axe neemt bocht van 180° | RetailDetail

Axe neemt bocht van 180°

Axe neemt bocht van 180°

Axe, het succesvolle mannencosmeticamerk van Unilever, gaat voor een nieuwe marketingaanpak. Gedaan met de macho-clichés, voortaan omarmt het merk de meest diverse vormen van mannelijkheid. De reacties op social media zijn overweldigend. 

 

Zelfvertrouwen opbouwen

Jarenlang speelde Axe in z’n reclamecampagnes met typisch mannelijke stereotypen. Het deed dat met een vette knipoog, dat wel, maar niet altijd even subtiel. Nu slaat het merk een andere weg in. De nieuwe campagne met als thema “Find your magic” wil mannen helpen zelfvertrouwen op te bouwen. 


Het is haast onmogelijk om daarbij niet de link te leggen met wat Dove, ook van Unilever, al jaren doet voor vrouwen met het thema “echte schoonheid”. Net als Dove verwijst Axe in de spot (zie onderaan deze pagina) immers naar de weinig realistische lichaamsidealen waaraan ook mannen menen te moeten voldoen – de fameuze sixpack bijvoorbeeld. Die heb je niet nodig wanneer je jezelf bent, luidt de boodschap. 

 

“Een tijd van verandering”

“We tonen nu een zeer breed spectrum van mannelijkheid”, verklaart senior marketing director Matthew McCarthy van Axe aan het marketingblad AdAge. “Mannen, en zeker jonge mannen, noemen de oude archetypes bullshit en willen niet beperkt of gedefinieerd worden door wat het betekende om een man te zijn in voorbije generaties. Dit is een tijd van verandering voor mannen, vol nieuwe kansen.”


In de internationale pers en op social media is de respons in elk geval overweldigend – en uitgesproken positief. “Eindelijk een mannelijke cosmeticaspot die de waarheid zegt”, luidt het, en “Axe wordt volwassen”. De spot ging meteen viraal. 


Intussen is Axe ook begonnen met een zogenaamd “Instagroom”-kanaal op YouTube, met korte, informatieve “How to”-video’s in dezelfde sfeer. De nieuwe positionering krijgt een wereldwijde uitrol, maar concrete details over de plannen van Axe in de Benelux kon Unilever nog niet geven. Meer informatie daarover volgt later.  

 

Klik hier om de Axe-spot te bekijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Aprilgrappen en grollen, ook in de retail

30/03/2018

Wie had verwacht dat 1 april een marketingfeestdag zou worden? Ter ere van 1 april tonen retailers en merken zich van hun lolligste kant, in de hoop viral te gaan of op zijn minst media-aandacht te krijgen.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.