Beiersdorf moet brokken lijmen met Nivea

Gevel van kantoor van Beiersdorf met Nivea-logo in Berlijn.

Beiersdorf, dat zowel professionele lijmen als Nivea maakt, kan de verwachtingen niet inlossen: de terugval in de lijmverkoop voor de auto-industrie valt niet op te vangen met verzorgingsproducten, zeker niet aangezien ook daar de verkoop tegenvalt.

 

Tweede jaarhelft valt tegen

In de eerste negen maanden van dit jaar haalde Tesa, de afdeling van Beiersdorf die lijmen produceert voor de auto- en elektronicasectoren, slechts 1,2% meer omzet. Vooral in de auto-industrie viel de verkoop in het derde kwartaal terug. De Duitse groep verlaagt dan ook de jaarprognose voor de afdeling, die goed is voor zo’n 20% van de totale omzet, van 3 à 4% naar 1 tot 2%.

 

De afdeling huidverzorging, met onder meer Nivea en Eucerin, kon de tegenvaller maar gedeeltelijk goedmaken. Ook daar vertraagt de groei immers: icoon Nivea haalde in het derde kwartaal 2,7% meer omzet, terwijl die in de eerste jaarhelft nog 3,2% groeide. Bij premiummerk La Prairie zakte de groei van 27% naar 14%, volgens Reuters door de aanhoudende protesten in Hongkong. De pleisters van onder andere Hansaplast en de Eucerin-producten zagen de groei wel versnellen.

 

Massamerken hebben afgedaan

De totale omzet kwam in het derde kwartaal neer op 1,89 miljard euro, hoewel analisten 1,91 miljard euro verwachtten. In de eerste negen maanden van het jaar steeg de organische groepsomzet met 4,3%, een vertraging ten opzichte van de 4,8% groei in het eerste halfjaar.

 

De vertraging is opvallend, aangezien L’Oréal voor dezelfde periode net een recordgroei bekendmaakte. Cosmeticagroepen moeten het vooral hebben van de Aziatische markt, maar die is hoofdzakelijk op luxelabels gericht. Ook zegt Beiersdorf-CEO Stefan De Loecker dat consumenten massamerken zoals Nivea inruilen voor alternatieve labels.

 

De groep heeft daarom een innovatietak opgericht, die onder meer een nieuwe verzorgingslijn voor getatoeëerde huid en producten met natuurlijke ingrediënten op de markt brengt. Het bedrijf gaat de goede richting uit in een uitdagende markt, klinkt het.