Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister

Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister
Shutterstock

Kruidvat en zusterketen Trekpleister halen ten laatste volgend jaar alle tabaksproducten uit hun rekken. De Stichting Tegen Kanker en Alliantie Nederland Rookvrij hopen dat ook de supermarkten het voorbeeld volgen, maar die staan niet meteen te trappelen.

 

“Deze beslissing kost ons geld”

Beide drogisterijketens stoppen in hun ruim 1100 Nederlandse winkels en de ruim 250 Belgische filialen met de verkoop van tabak. “Als eerste grote retailer in Europa nemen we onze verantwoordelijkheid”, zegt CEO Gerard van Breen van A.S. Watson Health & Beauty Benelux, het moederbedrijf van beide ketens, in Het Nieuwsblad. “We kunnen het eigenlijk gewoon niet meer maken. Gezondheid neemt een steeds belangrijker plaats in in onze winkels. Tabak past daar gewoon niet meer bij”, zegt de topman dan weer in het AD.

 

De stopzetting zal gefaseerd verlopen omdat de winkels meteen worden omgebouwd. “Dat kan niet allemaal in één keer. En omdat dat ook financieel onverantwoord is”, zegt Van Breen. Hoeveel omzet Kruidvat en Trekpleister voortaan mislopen wil de topman niet zeggen, maar volgens hem scheelt het “toch enkele procenten. Deze beslissing kost ons geld." Met hun initiatief lopen beide ketens vooruit op een beslissing van de Nederlandse overheid: vanaf 2020 geldt in Nederland een zogeheten ‘uitstalverbod’ en moeten alle tabakswaren dus uit het zicht van de consument worden gehaald om zo impulsaankopen te vermijden.

 

Weinig animo bij andere retailers

De Belgische Stichting Tegen Kanker en Alliantie Nederland Rookvrij, een initiatief van onder meer KWF Kankerbestrijding, juichen de beslissing toe. “De strijd tegen de sigaret gaat een nieuw tijdperk in”, klinkt het. Zij hopen, samen met Kruidvat en Trekpleister, dat ook andere retailers het voorbeeld zullen volgen.

 

Maar alvast in België bestaat daar weinig animo voor, leert een rondvraag van Het Nieuwsbad bij enkele ketens. Marktleider Colruyt heeft geen plannen in die richting en laat enkel weten het assortiment de komende tijden niet uit te breiden. Lidl verkoopt dan weer slechts “een beperkt assortiment. Bovendien liggen de pakjes aan de kassa verscholen achter een gesloten rolluik.” Volgens Carrefour zal het weghalen van tabak uit de supermarkten trouwens niets oplossen: “Rokers kopen hun sigaretten gewoon elders”. De keten is dan ook van plan sigaretten te blijven aanbieden tot de overheid dat verbiedt. En zo denken ze er ook over bij Delhaize: "Zolang er vraag is naar sigaretten en zolang er geen regelgeving is die ze verbiedt, blijven we sigaretten verkopen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kruidvat lanceert nieuw stadsconcept in Antwerpen

26/10/2017

Kruidvat heeft met 'Kruidvat in de stad' een nieuw concept ontwikkeld dat speciaal gericht is op winkels in de binnenstad van grote steden. De primeur van het concept is net geopend in Antwerpen en ook Genk staat al op de planning.

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

DIO-drogisterijen worden allemaal DA

16/10/2017

De Mosadex-groep heeft de toekomstplannen voor de ketens DIO en DA uit de doeken gedaan. Het plan is om in de toekomst beide ketens te laten verdergaan onder de naam van DA, DIO verdwijnt zo uit het straatbeeld.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Back to top