Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister

Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister

Binnenkort geen sigaretten meer bij Kruidvat en Trekpleister
Shutterstock

Kruidvat en zusterketen Trekpleister halen ten laatste volgend jaar alle tabaksproducten uit hun rekken. De Stichting Tegen Kanker en Alliantie Nederland Rookvrij hopen dat ook de supermarkten het voorbeeld volgen, maar die staan niet meteen te trappelen.

 

“Deze beslissing kost ons geld”

Beide drogisterijketens stoppen in hun ruim 1100 Nederlandse winkels en de ruim 250 Belgische filialen met de verkoop van tabak. “Als eerste grote retailer in Europa nemen we onze verantwoordelijkheid”, zegt CEO Gerard van Breen van A.S. Watson Health & Beauty Benelux, het moederbedrijf van beide ketens, in Het Nieuwsblad. “We kunnen het eigenlijk gewoon niet meer maken. Gezondheid neemt een steeds belangrijker plaats in in onze winkels. Tabak past daar gewoon niet meer bij”, zegt de topman dan weer in het AD.

 

De stopzetting zal gefaseerd verlopen omdat de winkels meteen worden omgebouwd. “Dat kan niet allemaal in één keer. En omdat dat ook financieel onverantwoord is”, zegt Van Breen. Hoeveel omzet Kruidvat en Trekpleister voortaan mislopen wil de topman niet zeggen, maar volgens hem scheelt het “toch enkele procenten. Deze beslissing kost ons geld." Met hun initiatief lopen beide ketens vooruit op een beslissing van de Nederlandse overheid: vanaf 2020 geldt in Nederland een zogeheten ‘uitstalverbod’ en moeten alle tabakswaren dus uit het zicht van de consument worden gehaald om zo impulsaankopen te vermijden.

 

Weinig animo bij andere retailers

De Belgische Stichting Tegen Kanker en Alliantie Nederland Rookvrij, een initiatief van onder meer KWF Kankerbestrijding, juichen de beslissing toe. “De strijd tegen de sigaret gaat een nieuw tijdperk in”, klinkt het. Zij hopen, samen met Kruidvat en Trekpleister, dat ook andere retailers het voorbeeld zullen volgen.

 

Maar alvast in België bestaat daar weinig animo voor, leert een rondvraag van Het Nieuwsbad bij enkele ketens. Marktleider Colruyt heeft geen plannen in die richting en laat enkel weten het assortiment de komende tijden niet uit te breiden. Lidl verkoopt dan weer slechts “een beperkt assortiment. Bovendien liggen de pakjes aan de kassa verscholen achter een gesloten rolluik.” Volgens Carrefour zal het weghalen van tabak uit de supermarkten trouwens niets oplossen: “Rokers kopen hun sigaretten gewoon elders”. De keten is dan ook van plan sigaretten te blijven aanbieden tot de overheid dat verbiedt. En zo denken ze er ook over bij Delhaize: "Zolang er vraag is naar sigaretten en zolang er geen regelgeving is die ze verbiedt, blijven we sigaretten verkopen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Ed van de Weerd nieuwe algemeen directeur Kruidvat Nederland

15/03/2018

A.S. Watson heeft Ed van de Weerd aangeduid als de nieuwe algemeen directeur voor Kruidvat Nederland. Hij volgt in die functie Johan Boeijenga op, die heeft besloten om de organisatie te verlaten.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres.