Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje | RetailDetail

Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje

Birchbox zet expansieplannen op lager vuurtje

Birchbox, een start-up die een abonnementsdienst aanbiedt voor schoonheidsproducten, gaat zijn expansieplannen een tijdje in de ijskast steken. Het heeft immers een gebrek aan fondsen en kampt met de concurrentie van andere bedrijven.

Geen expansie naar China

Bij Birchbox hadden ze nochtans grote plannen voor de nabije toekomst: zo was het bedrijf van plan om drie fysieke winkels te openen in de Verenigde Staten en werd er werkt gemaakt van expansie naar markten als China. Daar komt nu echter niets van in huis, omdat er te weinig geld voorhanden is. Birchbox had J.P. Morgan Chase ingeschakeld om nieuwe investeerders te vinden of een overnemer, maar gesprekken met kandidaten leverden uiteindelijk niets op.

 

Het is ondertussen al twee jaar geleden dat Birchbox nog eens een grote investering binnen haalde. Toen kreeg het 60 miljoen dollar (53 miljoen euro) toegestopt, wat de waarde van het bedrijf op 485 miljoen dollar (430 miljoen euro) bracht.

 

Manier van werken aangepakt

Investeerders zijn dan ook minder snel geneigd om nog veel geld te pompen in start-ups, om zo een snelle expansie te forceren. Daardoor moeten start-ups zich sneller focussen op het maken van winst. “Het draait volledig om tonen dat je het bedrijf op een winstgevende wijze kan leiden en dat heeft ons gedwongen om de manier waarop we werken en waarop we geld uitgeven volledig te veranderen”, zegt CEO Katia Beauchamp aan The Wall Street Journal.

 

Bovendien heeft Birckbox te kampen met flink wat concurrentie van andere bedrijven: zo heeft Ipsy uit Californië momenteel al 1,5 miljoen abonnees, terwijl Birchbox het moet stellen met 1 miljoen klanten.

 

Naast het opbergen van de expansieplannen verdwenen er bij Birckbox ook 50 van de 300 werknemers en werd het hoofdkantoor in New York teruggebracht van twee verdiepingen naar één verdieping.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Toch nog een tweede leven voor Toys "R" Us?

02/07/2018

Het doek is finaal gevallen over Toys "R" Us in de Verenigde Staten: alle winkels zijn er dicht en 30.000 medewerkers staan op straat. Toch hoopt de beroemde speelgoedketen nog op een toekomst.

Amazon gaat zelf pakjes bezorgen

29/06/2018

Amazon lanceert zijn eigen bezorgdienst in de Verenigde Staten: de online reus wil zo minder afhankelijk worden van pakjesdiensten als UPS en denkt kosten te kunnen besparen.

Ahold Delhaize pompt miljoenen in Amerikaanse dochter

28/06/2018

Ahold Delhaize-dochter Giant Food Stores investeert 22 miljoen euro in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Daar komt onder meer een nieuwe e-commercehub voor Peapod.