The Body Shop bijna in handen van Braziliaanse branchegenoot

The Body Shop bijna in handen van Braziliaanse branchegenoot
Shutterstock

Het Franse L’Oréal is exclusieve gesprekken gestart met het Braziliaanse Natura Cosméticos over de verkoop van winkelketen The Body Shop. Die moet de Franse groep maar liefst een miljard euro opleveren.

Veel interesse

L’Oréal heeft The Body Shop al sinds 2006 in handen, maar besloot in februari van dit jaar dat het tijd was om de keten te verkopen vanwege de mindere resultaten de voorbije jaren. Vorig boekjaar daalde de omzet bij The Body Shop met 2%, terwijl die van de hele groep net met 2,3% steeg.

 

Een gebrek aan geïnteresseerde partijen was er alvast niet, want private-equitybedrijven zoals CVC, Carlyle en Advent, en de Chinese holding Fosun zagen wel iets in de cosmeticaketen. Nu lijkt het er echter op dat het Braziliaanse Natura Cosméticos, dat net als The Body Shop gespecialiseerd is in de verkoop van natuurlijke verzorgingsproducten, aan het langste eind trekt. Vandaag zouden er immers exclusieve gesprekken opgestart zijn tussen de twee partijen.

 

De Braziliaanse groep heeft volgens bronnen dicht bij de zaak een bod gedaan van een miljard euro. Dat was ook het bedrag dat L’Oréal voor ogen had, maar dat volgens experten niet echt realistisch was. Het lijkt er nu op dat de Franse groep toch zijn gelijk haalt en zo zijn oorspronkelijke investering in één klap weet terug te verdienen.

 

Tweede grootste in Brazilië

Het bod van Natura Cosméticos wordt nu voorgelegd aan het personeel van The Body Shop en moet goedgekeurd worden door de mededingingsautoriteiten van Brazilië en de Verenigde Staten. Als alles goed verloopt, is de overname dit jaar afgerond.

 

Natura Cosméticos is geen grote naam in onze contreien, maar is in Brazilië de twee grootste speler op de markt, na O Boticario. The Body Shop van zijn kant beschikt momenteel over meer dan 3.000 filialen in 66 landen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

DIO-drogisterijen worden allemaal DA

16/10/2017

De Mosadex-groep heeft de toekomstplannen voor de ketens DIO en DA uit de doeken gedaan. Het plan is om in de toekomst beide ketens te laten verdergaan onder de naam van DA, DIO verdwijnt zo uit het straatbeeld.

Brits bedrijf neemt Intertoys en Bart Smit over

12/10/2017

Blokker Holding heeft met de Britse investeerder Alteri een overnemer gevonden voor speelgoedketen Intertoys en diens winkels van Bart Smit. De verkoop van de winkels is deel van de nieuwe strategie van Blokker Holding.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Verkoop margarines Unilever in stroomversnelling

09/10/2017

De verkoop van de margarinedivisie van Unilever komt stilaan in een stroomversnelling. Voor 19 oktober moeten geïnteresseerde partijen een bod uitbrengen, vooral investeringsfondsen tonen grote interesse.

Amazon neemt startup rond 3D-lichaamsmodellen over

05/10/2017

Amazon heeft de startup Body Labs overgenomen voor een bedrag tussen 50 en 70 miljoen dollar (tussen 42 en 60 miljoen euro). Body Labs is gespecialiseerd in het creëren van 3D-lichaamsmodellen.

Back to top