Boete van 5 miljoen euro voor Ontex | RetailDetail

Boete van 5 miljoen euro voor Ontex

Boete van 5 miljoen euro voor Ontex

De Belgische luierfabrikant Ontex heeft van de Spaanse mededingingsautoriteit een boete gekregen van in totaal 5,15 miljoen euro, vanwege inbreuken tegen Spaanse en Europese concurrentieregels. Ontex gaat wel in beroep.

 

Ook P&G bestraft

De Spaanse concurrentiewaakhond CNMC startte in september 2014 een onderzoek naar Ontex. Het zou immers gestuit zijn op prijsafspraken en afspraken rond commerciële acties en distributie. Ook Procter & Gamble en de Spaanse dochter van P&G worden genoemd in de zaak. In totaal worden acht fabrikanten bestraft.

 

Bij Ontex gaat het over drie Spaanse dochterondernemingen. Ontex liet wel al verstaan dat het niet akkoord is met de beslissing van de CNMC en dat het meer dan waarschijnlijk in beroep zal gaan.

 

Ontex liet begin mei nog verrassend sterke cijfers optekenen voor het eerste kwartaal van 2016. Zo steeg de omzet naar 452,4 miljoen euro, beter dan de verwachtingen van analisten. Ontex deed het daarbij vooral goed in opkomende markten en het profiteerde van de verdere integratie van het Mexicaanse Grupo Mabe, dat het eerder had overgenomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Groeiend Exki zet stap naar Duitsland en Spanje

01/06/2018

De Belgische restaurantketen Exki, die inzet op duurzame en gezonde voeding, vervolgt zijn buitenlandse expansie in twee nieuwe markten. Nog dit jaar zal het bedrijf de kaap van de honderd vestigingen overschrijden.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.