Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren | RetailDetail

Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren

Brusselse webapotheek Pharmasimple wil Europa veroveren

Pharmasimple, een online apotheek die in 2010 werd opgericht in Brussel, zag zijn omzet in 2016 met 66,2% groeien naar 11,3 miljoen euro. De ambities liggen echter veel hoger, want binnen vijf jaar moet dat meer dan 100 miljoen euro zijn.

Dit jaar break-even

Voorlopig wordt er wel nog geen winst gemaakt: vorig jaar bedroeg het verlies ongeveer 900.000 euro, voornamelijk te wijten aan de investeringen die worden gemaakt. Volgens oprichter Michaël Willems is die winst echter niet meer veraf en zal er in de tweede helft van dit jaar al break-even worden gedraaid.

 

Om nog beter te kunnen werken, wil Pharmasimple al zijn activiteiten binnen een jaar centraliseren op één plek. Momenteel wordt er nog gewerkt in Sint-Genesius-Rode, waar het management en het logistieke platform zich bevinden, en in La Louvière, waar de marketing wordt gedaan. In het ene nieuwe centrum moet er ruimte zijn om te groeien, met onder andere een opslagruimte waar drie keer zoveel producten in kunnen. Er zal dan ook gewerkt worden aan eigen productlijnen voor voedingssupplementen en cosmetica, die Pharmasimple minder afhankelijk moeten maken van andere bedrijven en de winstmarges moeten verhogen.

 

Kapitaalsverhoging

Tegenwoordig worden er wel geen geneesmiddelen meer verkocht op de apotheek. Die beslissing werd in 2013 genomen, omdat er teveel tijd ging naar de rompslomp die de online verkoop van geneesmiddelen met zich meebrengt. Heel wat producenten zagen het immers niet zitten dat hun producten ook online werden verkocht.

 

Onlangs werden er nog onderhandelingen met een Frans bedrijf opgestart rond een kapitaalsverhoging van twee miljoen euro, om de expansie van het bedrijf te versnellen: eerst wil het marktleider worden in Frankrijk (waar het al 75% van zijn omzet haalt) en daarna wil het de nummer één worden in Europa. Daarnaast heeft Pharmasimple ook de ambitie om nog voor het einde van dit jaar aanwezig te zijn op Alternext, de aandelenbeurs voor kmo’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.