Cosmeticaformule NYX start in Amsterdam

Cosmeticaformule NYX start in Amsterdam

Cosmeticaformule NYX start in Amsterdam

NYX Professional Makeup start in november haar eerste Nederlandse winkel in de Kalverstraat in Amsterdam. De Amerikaanse cosmeticaformule is een van de namen die in fysieke winkels internationale groeikansen zien.

Na snelle groei online 

De start van NYX in Europese winkelstraten is het gevolg van de snelle online groei van het cosmeticamerk. De formule, die vorige week nog een winkel opende in Genève en Parijs, telt sinds een jaar al vestigingen in Gent, Milaan, Barcelona en Madrid. 

 

De formule startte in 1999 en kreeg in de afgelopen jaren online steeds meer aandacht van jongeren via Instagram, Snapchat en cosmeticavlogs. Ook in de winkels van NYX komt de link met online naar voren, onder meer met Instagram-berichten op schermen. Daarnaast zijn er regelmatig evenementen op de winkelvloer met bekende cosmeticabloggers en make-upartiesten.

 

De opening van winkels is een logische volgende stap in de groeistrategie: "In zo’n make-upwinkel kun je een uitgebreid assortiment laten zien", zegt merkmanager Marloes Schenk in het Financieele Dagblad. "Ons publiek is heel divers en dan moet je veel kleurvarianten hebben."

 

Meer merken van online naar winkel

Steeds meer cosmeticamerken stappen over van enkel online naar ook fysieke winkels: zo brengt Kiko uit Italë cosmetica in het lagere prijssegment wereldwijd naar nieuwe winkels. In Nederland heeft de formule vestigingen in de grotere winkelsteden. In de Verenigde Staten openen online merken Credo en Espionage Cosmetics binnenkort de eerste locaties. Ook Birchbox en Violet Grey startten onlangs in Amerikaanse winkelcentra en bij Kylie Cosmetics en Philosophy, een merk van Coty, staan soortgelijke plannen op de agenda.

 

De opkomst van cosmeticaformules is het gevolg van het internationaal veranderende koopgedrag: de consument koopt make-up en cosmetica vaker online en in gespecialiseerde winkels en besteedt minder in warenhuizen en drogisterijen. Dit heeft negatieve gevolgen voor gevestigde internationale cosmeticamerken als L’Oréal, Estée Lauder, Coty, Revlon en Procter & Gamble.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.