Cosmeticamerken moeten duurzamer worden

Cosmeticamerken moeten duurzamer worden

De prestaties van de cosmeticasector op het vlak van duurzaamheid verdienen geen schoonheidsprijs: van de 30 onderzochte merken komen er 22 niet verder dan een score van 30%. Dat blijkt uit onderzoek van Rank a Brand.

Slechts 5 geslaagd, 9 om links te laten liggen

Voor het onderzoek is gekeken naar de prestaties van de cosmeticamerken op 26 punten binnen de thema’s klimaat, milieu, dierenwelzijn, gezondheid en arbeidsomstandigheden. De prestaties van de cosmeticasector als geheel zijn niet bepaald positief: van de 30 onderzochte merken halen er slechts vijf de helft van de punten: Weleda, Dr. Hauschka, Logona, Sante en Botanique, stuk voor stuk biologische merken.

 

Van de resterende 25 komen er liefst 22 niet verder dan een score van 30%. Van deze 22 krijgen negen zelfs het laagst mogelijke label, het E-label, wat betekent dat de verantwoordelijke consument deze merken voorlopig beter links kan laten liggen. Deze negen merken zijn Aveda, Biodermal, Kruidvat, Estée Lauder, HEMA, MAC, Rituals, De Tuinen en Rimmel. Opvallend: zelfs merken die het moeten hebben van hun “natuurlijke” imago ‑ zoals The Body Shop en Yves Rocher ‑ hebben nog flink wat ruimte voor verbetering.

 

“Een positief punt is dat alle merken al een beleid laten zien om hun CO2-uitstoot te verlagen. Daar staat helaas tegenover dat dit beleid ook veelal alles is wat de merken laten zien op dit vlak”, klinkt het bij Rank a Brand. Die internationale community van verantwoordelijke consumenten is opgericht om consumenten te helpen verantwoorde aankoopkeuzes te maken en om merken te stimuleren om duurzaam, maatschappelijk verantwoord en transparant te worden.