Cosmeticamerken moeten duurzamer worden | RetailDetail

Cosmeticamerken moeten duurzamer worden

Cosmeticamerken moeten duurzamer worden

De prestaties van de cosmeticasector op het vlak van duurzaamheid verdienen geen schoonheidsprijs: van de 30 onderzochte merken komen er 22 niet verder dan een score van 30%. Dat blijkt uit onderzoek van Rank a Brand.

Slechts 5 geslaagd, 9 om links te laten liggen

Voor het onderzoek is gekeken naar de prestaties van de cosmeticamerken op 26 punten binnen de thema’s klimaat, milieu, dierenwelzijn, gezondheid en arbeidsomstandigheden. De prestaties van de cosmeticasector als geheel zijn niet bepaald positief: van de 30 onderzochte merken halen er slechts vijf de helft van de punten: Weleda, Dr. Hauschka, Logona, Sante en Botanique, stuk voor stuk biologische merken.

 

Van de resterende 25 komen er liefst 22 niet verder dan een score van 30%. Van deze 22 krijgen negen zelfs het laagst mogelijke label, het E-label, wat betekent dat de verantwoordelijke consument deze merken voorlopig beter links kan laten liggen. Deze negen merken zijn Aveda, Biodermal, Kruidvat, Estée Lauder, HEMA, MAC, Rituals, De Tuinen en Rimmel. Opvallend: zelfs merken die het moeten hebben van hun “natuurlijke” imago ‑ zoals The Body Shop en Yves Rocher ‑ hebben nog flink wat ruimte voor verbetering.

 

“Een positief punt is dat alle merken al een beleid laten zien om hun CO2-uitstoot te verlagen. Daar staat helaas tegenover dat dit beleid ook veelal alles is wat de merken laten zien op dit vlak”, klinkt het bij Rank a Brand. Die internationale community van verantwoordelijke consumenten is opgericht om consumenten te helpen verantwoorde aankoopkeuzes te maken en om merken te stimuleren om duurzaam, maatschappelijk verantwoord en transparant te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

02/05/2018

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.

Bol.com ijvert voor database met duurzame keurmerken

30/04/2018

Bol.com wil ‘duurzaamheid’ opnemen als criterium waarop klanten kunnen filteren, maar dat blijkt niet eenvoudig. Een overkoepelende digitale database van duurzame keurmerken bestaat vandaag nog niet en daar is zeker nood aan, aldus de webwinkel.

Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Overheden moeten duurzame productie eisen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh hebben verschillende overheden maatregelen genomen om producenten tot meer duurzaamheid te verplichten. De arbeidsomstandigheden zijn er echter niet voor iedereen op verbeterd.