Cosmeticamerken moeten duurzamer worden | RetailDetail

Cosmeticamerken moeten duurzamer worden

Cosmeticamerken moeten duurzamer worden

De prestaties van de cosmeticasector op het vlak van duurzaamheid verdienen geen schoonheidsprijs: van de 30 onderzochte merken komen er 22 niet verder dan een score van 30%. Dat blijkt uit onderzoek van Rank a Brand.

Slechts 5 geslaagd, 9 om links te laten liggen

Voor het onderzoek is gekeken naar de prestaties van de cosmeticamerken op 26 punten binnen de thema’s klimaat, milieu, dierenwelzijn, gezondheid en arbeidsomstandigheden. De prestaties van de cosmeticasector als geheel zijn niet bepaald positief: van de 30 onderzochte merken halen er slechts vijf de helft van de punten: Weleda, Dr. Hauschka, Logona, Sante en Botanique, stuk voor stuk biologische merken.

 

Van de resterende 25 komen er liefst 22 niet verder dan een score van 30%. Van deze 22 krijgen negen zelfs het laagst mogelijke label, het E-label, wat betekent dat de verantwoordelijke consument deze merken voorlopig beter links kan laten liggen. Deze negen merken zijn Aveda, Biodermal, Kruidvat, Estée Lauder, HEMA, MAC, Rituals, De Tuinen en Rimmel. Opvallend: zelfs merken die het moeten hebben van hun “natuurlijke” imago ‑ zoals The Body Shop en Yves Rocher ‑ hebben nog flink wat ruimte voor verbetering.

 

“Een positief punt is dat alle merken al een beleid laten zien om hun CO2-uitstoot te verlagen. Daar staat helaas tegenover dat dit beleid ook veelal alles is wat de merken laten zien op dit vlak”, klinkt het bij Rank a Brand. Die internationale community van verantwoordelijke consumenten is opgericht om consumenten te helpen verantwoorde aankoopkeuzes te maken en om merken te stimuleren om duurzaam, maatschappelijk verantwoord en transparant te worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Ophef over mishandelde eenden in Nederlandse fokkerijen

05/07/2018

In sommige Nederlandse fokkerijen worden eenden structureel mishandeld, blijkt uit beeldopnames van dierenrechtenorganisatie Animal Rights. De beelden, die het vangen en vervoeren van eenden voor consumptie tonen, zijn heel naar, vindt ook voedselautoriteit NVWA.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.