DA zorgt voor zichzelf: grondige facelift en meer zelfzorg

De winkels van DA en DIO worden volgend jaar omgebouwd naar een nieuwe DA-formule. Er komt ook een nieuw assortiment dat meer op gezondheid en zelfzorg focust.

 

Een nieuw gezicht en een bestaansreden

In 2019 worden al zowat 80% van de 300 winkels van DA en DIO omgebouwd. De drogisterijketens gaan allemaal over in DA, maar dan wel in een volledig vernieuwd jasje. Het aanbod gaat zich namelijk meer richten op gezondheid en zelfzorg, met producten zoals voeding met vitamine D-supplementen tegen broze botten, en minder op typische drogmetica-producten zoals make-up en haaraccessoires.

 

Eigenaar Mosadex Groep, verdeler van medicijnen en marktleider in Nederland, wil er zo één krachtige formule van maken, met een "nieuw gezicht" en "een bestaansreden", aldus bestuursvoorzitter Ludwig Castelijns in het FD. De concurrentie van marktleider Kruidvat ziet hij immers als oorzaak van de problemen bij DA, dat eind 2015 failliet ging.

 

Brug tussen drogisterijen en apotheken

DIO heeft weliswaar minder problemen, toch verdwijnt die formule uit het straatbeeld: beide ketens moesten meer onderscheidend worden. Inspelen op de zelfzorg-trend is daar een goeie manier voor, meent Castelijns: “We zijn ons aan het ontwikkelen in de richting van gezond leven en je gezond voelen."

 

Op die manier wil Mosadex ook een brug tussen drogisterijen en apotheken, waarvan de groep er liefst 800 heeft in Nederland, slaan. In de Service Apotheken van de medicijnenverdeler zouden zo bijvoorbeeld shop-in-shops van DA kunnen komen, terwijl de groep ook meer gezondheidskennis bij drogisten wil binnenbrengen.

 

Naar 350 tot 400 vestigingen

Van de bestaande DA- en DIO-vestigingen is nu al zo’n 10% omgebouwd. Met de transformatie zijn vele miljoenen gemoeid, maar Mosadex zint ook op expansie: Castelijns rekent erop dat de vernieuwde formule nieuwe franchisenemers zal aantrekken. Hij wil naar 350 tot 400 vestigingen voor de combinatieketen.

 

Nochtans zijn de drogisterijen recent al franchisenemers kwijtgespeeld: een 25-tal ondernemers heeft een eigen keten opgestart, genaamd Beauty & Care. Castelijns ligt er echter niet wakker van: aangezien Mosadex ook in het bezit is van de groothandelstak van DA, blijft het die afscheurformule alvast wel gewoon beleveren. De groothandel hoopt ook de honderden drogisterijen te gaan bedienen die in Nederland nog zonder overkoepelende retailformule werken.