Dio mengt landelijk en lokaal in webshop

Dio mengt landelijk en lokaal in webshop

Drogisterijketen Dio gaat lokaal met landelijk combineren: de verschillende franchisewinkels krijgen allemaal een eigen website, die uiteindelijk uitkomt bij dezelfde landelijke webwinkel. Klanten kunnen de goederen thuis laten bezorgen of ophalen bij de lokale Dio-drogisterij. Klanten buiten het marktgebied van Dio komen in een landelijke webshop terecht.


In organisaties met veel zelfstandige ondernemers ontstaan vaak spanningen als de webshop door de centrale organisatie wordt uitgebaat. De ondernemers hebben dan vaak de indruk dat het hoofdkantoor op deze manier omzet wegplukt uit hun marktgebied. Onder meer Albert Heijn-franchisers hebben het hier in Nederland moeilijk mee, terwijl ook de webstrategie van bijvoorbeeld Media Markt hierdoor is vertraagd.

Dio heeft 170 winkels in Nederland, waarvan er vijf inmiddels een 'eigen' website hebben. Het is de bedoeling dat eind volgend jaar alle vestigingen voorzien zijn. De logistieke afhandeling van de bestellingen is in handen van webdrogist drogisterij.net. De webshop van Dio gaat onder meer de huismerken van het bedrijf verkopen.

Tags: