Dubbelcijferige groei voor Henkel in 2015 | RetailDetail

Dubbelcijferige groei voor Henkel in 2015

Dubbelcijferige groei voor Henkel in 2015

Henkel heeft onder meer dankzij sterke prestaties in de opkomende markten de omzet en winst in 2015 flink zien stijgen. Ook dit jaar mikt de Duitse consumentengoederenreus op een verdere omzetstijging.

 

18,1 miljard euro omzet

Topman Kasper Rorsted omschreef 2015 als een “uitzonderlijk goed jaar”: “Wij realiseerden een dubbelcijferige groei in omzet, winst én winst per aandeel”. Henkel, dat onder meer wasmiddelen (Persil), verzorgingsproducten (Schwarzkopf) en lijmen (Pritt, Pattex en Loctite) fabriceert, zag zijn omzet vorig jaar 10,1% stijgen tot 18,1 miljard euro.

 

Op autonome basis en exclusief wisselkoerseffecten steeg de verkoop met 3%. Het gros van die groei kwam op naam van de groeilanden: daar steeg de omzet op autonome basis met bijna 8%. Henkel realiseert intussen bijna de helft van zijn jaaromzet in die opkomende markten. Al was er “ook autonome omzetgroei in de volwassen markten”, zo benadrukt het concern.

 

Dividend verhoogd

De operationele winst steeg met 12,9% naar 2,9 miljard euro en de winst per aandeel (aangepast voor eenmalige posten en reorganisatiekosten) dikte aan met 11,4% naar 4,88 euro. En dus mogen ook de aandeelhouders een extraatje verwachten: Henkel stelt een dividend in het vooruitzicht van 1,47 euro per aandeel, dik 12% hoger dan een jaar eerder.

 

Afscheidnemend CEO Kasper Rorsted ‑ hij wordt later dit jaar CEO van Adidas ‑ verwacht dat in het huidige jaar het economische en politieke klimaat "uitdagend blijft". Hij rekent niettemin op een gelijkaardige “autonome omzetgroei van 2 tot 4%”. De aangepaste winstmarge zal naar verwachting 16,5% bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.

Groeiend Exki zet stap naar Duitsland en Spanje

01/06/2018

De Belgische restaurantketen Exki, die inzet op duurzame en gezonde voeding, vervolgt zijn buitenlandse expansie in twee nieuwe markten. Nog dit jaar zal het bedrijf de kaap van de honderd vestigingen overschrijden.

Plussize-merk Paprika verlegt de focus naar Duitsland

31/05/2018

Paprika, een modemerk voor dames met een maatje meer, is van start gegaan in Duitsland en koestert er grote ambities. Ook in Frankrijk wil het retailmerk fors groeien, maar in Nederland matigt de groep de verwachtingen.