Etos profiteert van fusie Ahold en Delhaize | RetailDetail

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize
Shutterstock

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Schaalgrootte

In Nederland zijn er al heel wat vestigingen van Etos naast een Albert Heijn te vinden, maar sinds kort worden de eigen merken van de keten ook verkocht in het buitenland. Zo zijn er al een aantal producten te vinden in supermarkten in de Verenigde Staten, en ook in Tsjechië zullen de Etos-producten aangeboden worden. Dankzij de fusie van Ahold en Delhaize zijn er nu heel wat supermarkten bijgekomen die geen drogisterij hebben.

 

Daarnaast profiteert Etos ook flink van de schaalgrootte van Ahold Delhaize, waardoor het lagere prijzen kan afdwingen bij leveranciers als Unilever en Procter & Gamble en dus hogere marges heeft. Volgens Etos-CEO Jan Derek Groenendaal kan de omzet bij Etos, die volgens hem momenteel rond 500 miljoen euro draait, de komende jaren dan ook nog fors groeien. Een exact cijfer wil hij daar echter niet op plakken.

 

Kwaliteit en kennis

Groenendaal staat sinds drie jaar aan het hoofd van Etos en besloot bij zijn start te focussen op de basiswaarden van de keten. “Bij Etos draaide het van oudsher om kwaliteit en kennis”, zegt Groenendaal aan De Telegraaf. “Een van de eerste dingen die we besloten was de terugkeer van oude logo.”

 

Het aanbieden van goede producten is daarbij zeer belangrijk, maar volgens Groenendaal wordt het geven van goed advies steeds belangrijker. “Dat is echt toegevoegde waarde. Daarom trainen we ons personeel en zorgen we er voor dat ons winkelpersoneel vooral gericht op de klanten kan zijn, door ze bijvoorbeeld te ontlasten van administratieve taken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

HelloFresh nu ook naar Ahold Delhaize USA

06/06/2018

De maaltijdboxen van HelloFresh zijn nu ook in de Amerikaanse supermarkten van Ahold Delhaize te koop. Met maaltijdkits voor individuele gerechten denkt HelloFresh retailers nieuw leven in te blazen. 

Delhaize-topman Xavier Piesvaux drukt het gaspedaal in

02/06/2018

Delhaize moet sneller en wendbaarder worden. De introductie van een Nutri-Score, de ontwikkeling van een nieuw type conveniencestore en de upgrade naar een nieuwe generatie supermarkt staan dit jaar op het programma.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.