Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize
Shutterstock

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Schaalgrootte

In Nederland zijn er al heel wat vestigingen van Etos naast een Albert Heijn te vinden, maar sinds kort worden de eigen merken van de keten ook verkocht in het buitenland. Zo zijn er al een aantal producten te vinden in supermarkten in de Verenigde Staten, en ook in Tsjechië zullen de Etos-producten aangeboden worden. Dankzij de fusie van Ahold en Delhaize zijn er nu heel wat supermarkten bijgekomen die geen drogisterij hebben.

 

Daarnaast profiteert Etos ook flink van de schaalgrootte van Ahold Delhaize, waardoor het lagere prijzen kan afdwingen bij leveranciers als Unilever en Procter & Gamble en dus hogere marges heeft. Volgens Etos-CEO Jan Derek Groenendaal kan de omzet bij Etos, die volgens hem momenteel rond 500 miljoen euro draait, de komende jaren dan ook nog fors groeien. Een exact cijfer wil hij daar echter niet op plakken.

 

Kwaliteit en kennis

Groenendaal staat sinds drie jaar aan het hoofd van Etos en besloot bij zijn start te focussen op de basiswaarden van de keten. “Bij Etos draaide het van oudsher om kwaliteit en kennis”, zegt Groenendaal aan De Telegraaf. “Een van de eerste dingen die we besloten was de terugkeer van oude logo.”

 

Het aanbieden van goede producten is daarbij zeer belangrijk, maar volgens Groenendaal wordt het geven van goed advies steeds belangrijker. “Dat is echt toegevoegde waarde. Daarom trainen we ons personeel en zorgen we er voor dat ons winkelpersoneel vooral gericht op de klanten kan zijn, door ze bijvoorbeeld te ontlasten van administratieve taken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Ahold leest Delhaize de les: innoveren moet sneller

05/12/2017

Delhaize moet sneller leren innoveren en het is aan Albert Heijn-man Wouter Kolk om de Belgen dat lesje te leren, aldus Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize, in een opvallend interview. Ook Amazon en bol.com passeren de revue. 

Ahold USA test robot in Giant Food Store

15/11/2017

In een vestiging van Giant Food Store in de Verenigde Staten test Ahold USA momenteel een robot die gevaren op de vloer kan detecteren, waarna hij assistentie zal vragen. Hij kan ook lege winkelrekken aanwijzen en prijzen controleren.

Delhaize kondigt prijsverlagingen aan

08/11/2017

Topman Dick Boer van Ahold Delhaize wil sleutelen aan de prijszetting bij Delhaize. Met name de discounters mogen zich geviseerd voelen.  

Meer winst voor Ahold Delhaize

08/11/2017

In het derde kwartaal van 2017 kon Ahold Delhaize meer winst maken dankzij hoger dan verwachte synergievoordelen. Delhaize België toont beterschap, maar blijft achterophinken: nauwere samenwerking met Albert Heijn moet de prestaties opkrikken. 

Hoofd e-commerce Ahold Delhaize trekt naar Unilever

30/10/2017

Hanneke Faber, verantwoordelijk voor e-commerce en innovatie binnen Ahold Delhaize, gaat op het eind van het jaar het supermarktbedrijf verlaten. Zij maakt de overstap naar Unilever, waar ze de Europese afdeling gaat leiden.

Back to top