Etos ziet kansen voor helft DA-drogisterijen | RetailDetail

Etos ziet kansen voor helft DA-drogisterijen

Etos ziet kansen voor helft DA-drogisterijen

Etos ziet kansen voor de helft van de 260 DA-drogisterijen. Deze 130 winkels zitten op interessante locaties voor Etos, met name in de grote steden. Dit stelt Etos-ceo Jan Derek Groenendaal in interviews in het AD en FD. De interesse past in de groeistrategie die Etos heeft ingezet. 

 

Voldoende locaties 

Er zijn volgens Groenendaal nog voldoende aantrekkelijke locaties in Nederland voor de drogisterijformule van Ahold. De directeur verbindt wel voorwaarden aan het overnemen van DA-winkels. DA-ondernemers moeten geld hebben om hun winkel om te bouwen naar een Etos. Bovendien moeten ze bij de Etos-filosofie passen.


De overgenomen winkels moeten volgens Groenendaal een uniforme uitstraling krijgen en geen eigen acties en aanbiedingen hanteren. Hierdoor zien Etos-klanten geen verschil tussen franchisewinkels en filialen. 
Etos was al enige tijd in gesprek met ondernemers van DA, dat eind vorig jaar failliet ging. Diverse DA-winkeliers stapten in de afgelopen jaren over naar Etos. DA maakt met de nieuwe eigenaar, Nederlandse Drogisterij Service, een doorstart van de formule. 


Ombouw en restyling

Etos voert als onderdeel van de omzet- en winstgroeistrategie een forse ombouw en restyling van de keten door. De eerste winkels zijn inmiddels omgebouwd naar een nieuwe huisstijl met een veranderde winkelindeling, een zwart design en een nieuw logo. Dat grijpt terug op het allereerste logo van Etos bij de start in 1919. 


Groenendaal zegt in het FD dat het zal gaan om investeringen van minimaal 40.000 en maximaal 200.000 euro per filiaal.  De operatie moet leiden tot een betere omzet en winst en een betere dienstverlening in de winkels. Etos introduceert dit voorjaar tevens een eigen bonuskaart.

 

Groenendaal wil met de nieuwe formule de 240 franchisenemers van Etos meer ruimte geven voor eigen ondernemerschap. De keten telt in totaal 540 winkels in Nederland en ongeveer 2500 werknemers. Etos (Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking) werd in 1919 opgericht als coöperatie voor werknemers van het Philips-concern en in 1931 geprivatiseerd onder de naam Etos. Het bedrijf is sinds 1973 onderdeel van Koninklijke Ahold NV.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres.