Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up | RetailDetail

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up
Shutterstock

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

 

Alternatieve testen

In de Europese Unie is er al sinds 2013 een strikt verbod op dierenproeven in de sector en dat heeft volgens de parlementsleden weinig tot geen effect gehad op de verdere ontwikkeling van de cosmetica-industrie in Europa. De europarlementsleden willen nu ook de andere landen waar tests op dieren nog wel toegestaan zijn, ongeveer 80% van alle landen wereldwijd, overtuigen om die praktijken te verbieden. Volgens hen moet dat nog voor 2023 kunnen, met hulp van de Verenigde Naties. De Europese Unie moet daarbij steun geven aan de ontwikkeling van alternatieve testmethodes.

 

De vraag naar een wereldwijd verbod is ook een stap om te vermijden dat producten die toch op dieren getest zijn op de Europese markt terechtkomen. Nu testen bedrijven hun producten soms in andere gebieden op dieren, om ze dan daarna op een andere manier opnieuw te testen binnen de Europese Unie, waarna de producten zonder problemen op de Europese markt terechtkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Impact handelsoorlog nog niet zichtbaar in winkelrekken

26/06/2018

De gevolgen van de handelsoorlog tussen Europa en de Verenigde Staten blijven voorlopig nog beperkt voor retailers en consumenten, maar de vrees voor een escalatie is reëel.

Namaak kost Europa jaarlijks 60 miljard euro omzet

06/06/2018

Door namaakproducten verliest de Europese Unie jaarlijks 60 miljard euro omzet, of liefst 7,5% van de totale omzet in de betrokken sectoren. Dat kost binnen de EU ook bijna een half miljoen jobs.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.