Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up | RetailDetail

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up
Shutterstock

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

 

Alternatieve testen

In de Europese Unie is er al sinds 2013 een strikt verbod op dierenproeven in de sector en dat heeft volgens de parlementsleden weinig tot geen effect gehad op de verdere ontwikkeling van de cosmetica-industrie in Europa. De europarlementsleden willen nu ook de andere landen waar tests op dieren nog wel toegestaan zijn, ongeveer 80% van alle landen wereldwijd, overtuigen om die praktijken te verbieden. Volgens hen moet dat nog voor 2023 kunnen, met hulp van de Verenigde Naties. De Europese Unie moet daarbij steun geven aan de ontwikkeling van alternatieve testmethodes.

 

De vraag naar een wereldwijd verbod is ook een stap om te vermijden dat producten die toch op dieren getest zijn op de Europese markt terechtkomen. Nu testen bedrijven hun producten soms in andere gebieden op dieren, om ze dan daarna op een andere manier opnieuw te testen binnen de Europese Unie, waarna de producten zonder problemen op de Europese markt terechtkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

“Protectionisme maakt iedereen armer” (Christian Verschueren, EuroCommerce)

22/03/2018

Handelsoorlogen en discriminatie binnen de eenheidsmarkt vergroten de druk op retailers in Europa. Algemeen directeur Christian Verschueren van EuroCommerce maakt zich zorgen, maar blikt vol vertrouwen vooruit.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres.