Extra tast Vlaamse markt af en verdubbelt distributiecentrum | RetailDetail

Extra tast Vlaamse markt af en verdubbelt distributiecentrum

Extra tast Vlaamse markt af en verdubbelt distributiecentrum

De Waalse groep Extra gaat zijn distributiecentrum in Zwevegem gevoelig uitbreiden. Zo wil het bedrijf zich wapenenen voor de verwachte groei en in het bijzonder de expansie naar Vlaanderen.

Van 25 naar 50 winkels

Extra telt momenteel 25 winkels in Wallonië, waar het vooral onderhoudsproducten en cosmetica verkoopt. Die betrekt ze uit overstocks van de fabrikanten, zodat ze tegen een goedkopere prijs aangeboden kunnen worden. Tegen eind 2017 wil het bedrijf zijn commercieel netwerk uitbreiden naar 35 winkels, drie jaar later moeten er vijftig verkooppunten zijn.

 

In Vlaanderen is het bedrijf nog niet aanwezig onder eigen naam, maar het tast er wel de markt af. Het opende daartoe enkele maanden geleden onder het enseigne Flash een winkel in Wevelgem. Daar wordt gekeken hoe het aanbod uit de Waalse winkels aangepast moet worden om te beantwoorden aan de verwachtingen van de Vlaamse klant. In oktober volgt een tweede testwinkel in Roeselare. Pas over twee à drie jaar als alles op punt staat, volgt een grotere uitrol. Dan zal ook de Flash-benaming wijzigen in Extra.

 

Capaciteit verdubbelt

“Als we groeien volgens plan, zitten we tegen 2019 met een tekort aan capaciteit in ons distributiecentrum”, zegt topman Stephan Lesage. Daarom komt er naast de huidige hoofdzetel annex distributiecentrum in Zwevegem een uitbreiding, die toelaat om de huidige capaciteit van 10.000 m² te verdubbelen. Het nieuwe complex moet eind 2018 klaar zijn en vergt een investering van zeven miljoen euro.

 

Meer over de plannen van Extra vindt u in een interview met Stephan Lesage in het september-nummer van het RetailDetail Magazine.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.