Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Henkel heeft in het eerste kwartaal van 2017 zowel de omzet als de winst fors zien groeien. Met als bonus een absolute primeur: het Duitse handelsconcern overschreed voor het eerst in zijn geschiedenis de kaap van vijf miljard euro omzet.

“Sterk resultaat ondanks uitdagende markt”

“Henkel realiseerde een sterk resultaat ondanks zeer uitdagende marktomstandigheden”, aldus een tevreden CEO Hans van Bylen. De omzet van de producent van onder meer Persil (wasmiddel), Pritt (lijm), Fa (lichaamshygiëne) en Schwarzkopf (shampoo) steeg met 13,6% naar 5,064 miljard euro, waarbij de autonome omzetgroei afklokte op 4%. De opkomende markten blijven de groei van het bedrijf stuwen, met een autonome omzetstijging van 6,7%. De operationele winst (EBIT) steeg met 13,8% naar 854 miljoen euro.

 

Hoewel de Belgische topman waarschuwde voor “onzekere markten, aanhoudende effecten van negatieve wisselkoerseffecten en hogere grondstofprijzen en kosten” handhaaft Henkel zijn vooruitzichten voor 2017 en gaat voor het hele jaar uit van een autonome omzetgroei van 2 tot 4%, een EBIT-marge van meer dan 17% en een stijging van de winst per preferent aandeel van 7 tot 9%.

 

Henkel nam het voorbije kwartaal de wereldwijde activiteiten van Darex Packaging Technologies over van GCP Applied Technologies en sloot ook een deal om het Mexicaanse haarverzorgingsbedrijf Nattura Laboratorios over te nemen. De Duitsers, die vorig jaar ook al de overname afrondden van wasmiddelenmerk Sun (voor 3,6 miljard dollar) zijn vast van plan om een grotere rol te spelen op de Amerikaanse markten, waar Procter & Gamble marktleider is en ook het Brits-Nederlandse Unilever actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Opnieuw minder kwartaalwinst voor H&M Group

28/06/2018

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz, de groep boven modeketens als H&M, COS, Monki of nog &Other Stories, ziet zijn winst nu al voor het vierde kwartaal op een rij lager uitkomen dan gedacht.