Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Forse omzet- en winstgroei voor Henkel

Henkel heeft in het eerste kwartaal van 2017 zowel de omzet als de winst fors zien groeien. Met als bonus een absolute primeur: het Duitse handelsconcern overschreed voor het eerst in zijn geschiedenis de kaap van vijf miljard euro omzet.

“Sterk resultaat ondanks uitdagende markt”

“Henkel realiseerde een sterk resultaat ondanks zeer uitdagende marktomstandigheden”, aldus een tevreden CEO Hans van Bylen. De omzet van de producent van onder meer Persil (wasmiddel), Pritt (lijm), Fa (lichaamshygiëne) en Schwarzkopf (shampoo) steeg met 13,6% naar 5,064 miljard euro, waarbij de autonome omzetgroei afklokte op 4%. De opkomende markten blijven de groei van het bedrijf stuwen, met een autonome omzetstijging van 6,7%. De operationele winst (EBIT) steeg met 13,8% naar 854 miljoen euro.

 

Hoewel de Belgische topman waarschuwde voor “onzekere markten, aanhoudende effecten van negatieve wisselkoerseffecten en hogere grondstofprijzen en kosten” handhaaft Henkel zijn vooruitzichten voor 2017 en gaat voor het hele jaar uit van een autonome omzetgroei van 2 tot 4%, een EBIT-marge van meer dan 17% en een stijging van de winst per preferent aandeel van 7 tot 9%.

 

Henkel nam het voorbije kwartaal de wereldwijde activiteiten van Darex Packaging Technologies over van GCP Applied Technologies en sloot ook een deal om het Mexicaanse haarverzorgingsbedrijf Nattura Laboratorios over te nemen. De Duitsers, die vorig jaar ook al de overname afrondden van wasmiddelenmerk Sun (voor 3,6 miljard dollar) zijn vast van plan om een grotere rol te spelen op de Amerikaanse markten, waar Procter & Gamble marktleider is en ook het Brits-Nederlandse Unilever actief is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.