Frankrijk wordt belangrijkste markt voor Rituals

Lifestyle- en cosmeticaketen Rituals wist afgelopen jaar zijn Franse omzet te verdubbelen en wil er eind dit jaar een zestigtal winkels hebben. Het land moet binnen vier jaar al de grootste markt zijn voor het merk.

 

Grotere winkels

Toen Rituals in 2015 van start ging in Frankrijk, met een eerste vestiging in de Parijse wijk Le Marais, zag topman Raymond Cloosterman binnen de tien jaar potentieel voor 200 Franse Rituals-boetieks. Momenteel heeft de keten er al 39 winkels en tegen eind dit jaar moeten dat er 60 zijn geworden. Aanvankelijk waren de Franse winkels erg klein (45 tot 50 m²), maar intussen evolueert de keten naar gemiddeld 80 m² en op termijn behoren ook grotere oppervlaktes van 200 m² tot de mogelijkheden. 

 

“We zijn voorzichtig gestart, want een winkel openen in Frankrijk kost drie tot vier keer zoveel als elders,” vertelt Sandrine Mignaux, die de Franse operaties leidt, aan Fashion Network. De ambities blijven echter gelden: afgelopen jaar verdubbelde de Franse omzet en binnen vier jaar zal Frankrijk de belangrijkste markt zijn voor het merk. Aparte cijfers worden echter niet vrijgegeven. In april volgt alvast een opening in het prestigieuze Parijse winkelcentrum Beaugrenelle, in juli is het de beurt aan Aix-en-Provence. Bovendien is het merk ook aanwezig in een zestigtal verkooppunten van Sephora en in de grote warenhuizen.