Groeilanden stuwen kwartaalwinst Henkel | RetailDetail

Groeilanden stuwen kwartaalwinst Henkel

Groeilanden stuwen kwartaalwinst Henkel

Henkel zag in het eerste kwartaal van 2016 zowel zijn winst als zijn omzet stijgen. De Duitse producent van o.a. Persil-waspoeder, Schwarzkopf-shampoo en Pattex-lijm profiteerde van een groeiende vraag in de opkomende markten.

 

Bijna 4,5 miljard euro omzet

De kwartaalomzet van de Duitse multinational kwam ten opzichte van dezelfde drie maanden een jaar geleden 0,6% hoger uit op net geen 4,5 miljard euro. De autonome omzetgroei bedroeg 2,9% en liep in de groeimarkten zelfs op tot 6,3%, al drukten negatieve wisselkoerseffecten wel op het eindresultaat.

 

De operationele winst klom met 6,2% tot 751 miljoen euro, waarvan netto 525 miljoen euro overblijft. Dat is ruim 11% beter dan de 470 miljoen euro nettowinst uit het eerste kwartaal van 2015.

 

“Henkel had een goede start van het boekjaar 2016 met verdere groei van omzet en winst en een significant gestegen aangepast rendement op de omzet van 16,8%. Elk van de drie marktsegmenten droeg bij aan de totale goede prestaties", zegt een tevreden CEO Hans van Bylen, die sinds 1 mei de touwtjes in handen heeft in Düsseldorf.

 

Het management verwacht voor heel 2016 een autonome omzetgroei van 2 tot 4% en een toename van de aangepaste winst per aandeel van 8 tot 11 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.