Grootste apotheek van België opent in ex-Hubo | RetailDetail

Grootste apotheek van België opent in ex-Hubo

Grootste apotheek van België opent in ex-Hubo

In een voormalig pand van Hubo in Geel heeft de grootste apotheek van België de deuren geopend. Op 800 m² vinden klanten bij Optiphar Apotheek verschillende shop-in-shops en 50.000 producten op voorraad.

 

Omnichannel in de farmacie

De online apotheek, opgericht door apotheker Van Hoof, heeft aan de Antwerpseweg in Geel een vernieuwend fysiek concept geopend. De vestiging bevindt zich in een vroegere bouwmarkt van Hubo en is dus heel wat groter dan een traditionele apotheek. Die extra ruimte wil zaakvoerder Johan Van Hoof vooral gebruiken voor meer dienstverlening.

 

De apotheker richtte Optiphar in 2012 op als online apotheek, een antwoord op de toenemende digitalisering. Van Hoof heeft ook al een traditionele apotheek in Geel en een aangesloten Optiphar-apotheek in Meerhout. Het farmaciebedrijf opent nu dus een derde - en grootste - fysieke vestiging als vlaggenschip. 

 

Niet enkel voor mensen die ziek zijn

De grootste apotheek van België stelt twaalf mensen tewerk, waaronder de wettelijk verplichte apotheker en apotheekassistenten met specialisaties in onder meer cosmetica en voedingssupplementen. Het is de bedoeling dat mensen niet alleen bij de apotheek langskomen wanneer ze ziek zijn, maar de Optiphar Apotheek ook zien als een soort supermarkt voor de gezondheid.

 

“We willen niet enkel een plaats zijn waar mensen naartoe gaan als ze ziek zijn, maar ook waar mensen komen om gezond en verzorgd te blijven”, zegt teamleider Pieter-Jan Van Hoof aan Made in Kempen. De Geelse apotheek doet dit naar eigen zeggen door een toespitsing op geneesmiddelen te combineren “met een focus op voedingssupplementen, cosmetica, thuiszorg en preventie”. 

 

Shop-in-shops en e-commerce

Gezien de grootte van het pand, is ook de voorraad opvallend groot: de apotheek heeft 50.000 producten van een honderdtal merken beschikbaar. Voor een optimale beleving is het pand daarbij onderverdeeld in verschillende shop-in-shops en corners. Er is bijvoorbeeld een theecorner en een babyhoek.

 

Medicatie op voorschrift en preparaten worden bereid in een aparte bereidingsruimte, die niettemin volledig zichtbaar is voor klanten door middel van een glazen wand. Dit bevordert volgens de initiatiefnemers de transparantie.

 

Ook e-commerce is nauw verweven met het winkelconcept: “We willen onszelf onderscheiden op het gebied van dienstverlening”, legt Van Hoof uit. “Bij ons kan je niet alleen in onze fysieke apotheek terecht, maar ook online. Op deze manier bieden we een extra service aan buiten de openingsuren.” Online bestellingen kunnen in de apotheek worden afgehaald, terwijl patiënten in de winkel geteste producten ook achteraf in de webshop kunnen bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.