Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden | RetailDetail

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden
Shutterstock.com

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

 

Mikt op groei van 2 tot 4%

De omzet voor het eerste kwartaal van 2018 bereikte 4,8 miljard euro, een daling met 4,5%. Zonder wisselkoerseffecten, acquisities en desinvesteringen was er een organische omzetstijging met 1,1%. “We werden geconfronteerd met uitzonderlijk negatieve valuta-effecten, die een impact op onze gerapporteerde omzet hadden van ongeveer 440 miljoen euro”, zegt CEO Hans Van Bylen. Dat woog ook op de bedrijfswinst.

 

Deels werd die tegenslag gecompenseerd door een sterke omzetgroei van de lijmafdeling. De divisies wasmiddelen en beauty kampten met leveringsmoeilijkheden in Noord-Amerika, maar die zijn achter de rug. “We zijn goed op weg om opnieuw de normale servicelevels te bereiken in de loop van het tweede kwartaal.”

 

De omzet steeg sterk in opkomende markten maar bleef ter plaatse trappelen in West-Europa (+ 0,2%). Voor het verdere jaar 2018 verwacht Henkel dat de onzekere marktomstandigheden en valutaschommelingen zullen aanhouden, terwijl grondstoffen en verpakking in prijs zullen stijgen. Het bedrijf mikt op een organische omzetgroei van 2 tot 4%.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.

Ahold Delhaize groeit vooral online

09/05/2018

Fusiegroep Ahold Delhaize blikt terug op een degelijk eerste kwartaal dankzij een ommekeer in België, goede prestaties in de Verenigde Staten en een sterke groei online. Ongunstige wisselkoersen bederven het feestje een beetje.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Groei Alibaba boven verwachting

07/05/2018

De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.