Marktgroei Unilever onder de 2% gezakt | RetailDetail

Marktgroei Unilever onder de 2% gezakt

Marktgroei Unilever onder de 2% gezakt

Was- en voedingsmiddelenconcern Unilever ziet nog geen tekenen van beterschap op de markten waarin het actief is. Integendeel zelfs: de gemiddelde groei is intussen al teruggelopen tot minder dan 2%.

Ook vertraging in groeilanden

Unilever blijft last hebben van de groeivertraging in de markten waarop het actief is, zei financieel directeur Jean-Marc Huët tijdens een beleggersbijeenkomst bij Sanford Bernstein in Londen (downloadbaar op de 'investor relations'-site van Unilever). Het bedrijf zag zijn gemiddelde groei terugzakken van 2,5% in het tweede kwartaal tot onder de 2% nu en zowel de wasmiddelen als de voedingsmiddelen zijn getroffen (zie grafiek).

 

De opkomende markten mogen het dan al beduidend beter doen dan de ontwikkelde markten, maar ook daar is de vertraging onmiskenbaar. Zo viel de groei in China "scherp" terug: van 7% begin dit jaar naar minder dan 2% de voorbije maanden. De Verenigde Staten mogen volgens Unilever dan wel een licht herstel vertonen, dat wordt teniet gedaan door teleurstellende verwachtingen voor Europa.

 

De CFO van het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern liet zich niet bepaald optimistisch uit over de nabije toekomst: "Tekenen van herstel op korte termijn zijn er niet", klonk het bij de presentatie.

 

De zwakkere groei bij Unilever komt niet als een verrassing voor Marco Gulpers van ING: de analist gewaagt zelfs van een trend. Hij verwijst onder meer naar het Franse cosmeticaconcern L'Oréal, dat onlangs zijn verwachte groei van 3,5 à 4% tot circa 3%. Ook Colgate en Beiersdorf gaven eerder al aan dat de groei in opkomende markten vertraagt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.