Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen | RetailDetail

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

 

Expansie gaat sneller dan verhoopt

De Belgische groep Medicare-Market gaat 120 nieuwe medewerkers aanwerven en plant dit jaar 12 parafarmacieën en 8 extra apotheken toe te voegen. In 2020 moet de teller zelfs al op 37 parafarmacieën en 33 farmacieën in België en Luxemburg staan.

 

Medicare-Market overtreft daarmee de eigen groeidoelstellingen: bij de lancering van het bedrijf in 2014 voorzag oprichter en CEO Yvan Verougstraete twintig verkooppunten tegen 2020. De expansie gaat echter sneller dan verhoopt: eind dit jaar zal het farmaciebedrijf normaal gezien al 43 vestigingen hebben (waarvan 27 parafarmacieën en 16 apotheken) en tegen 2020 zouden er in totaal nog een dertigtal moeten bijkomen.

 

“De snelle ontwikkeling getuigt als geen ander van de verwachtingen van de consument, die in België een te hoge prijs betaalt voor niet-terugbetaalde geneesmiddelen en parafarmaceutische producten, en nood heeft aan advies op maat en in alle aspecten van gezondheid en welzijn. De consument schat elke dag opnieuw de voordelen van ons concept naar waarde in”, klinkt het bij Yvan Verougstraete.

 

In 2018 wil het bedrijf nieuwe Medi-Market-vestigingen openen in onder andere Brussel, Doornik, Kortrijk, Leuven en Louvain-la-Neuve. Er moeten ook acht nieuwe PharmaClick-apotheken komen. De groep wil daarnaast een aantal nieuwe concepten qua dienstverlening testen. 

 

Doel: Belgisch marktleider worden

Medicare-Market koestert de ambitie om Belgisch marktleider te worden, met een geconsolideerde omzet van om en bij de 200 miljoen euro in 2020. Ook internationale uitbreiding is in het vizier. Online breidt het bedrijf alvast het digitale team uit, past het de twee webshops aan voor meer personalisatie en breidt de groep het onlineassortiment uit naar 30.000 artikelen.

 

De tweeledige strategie berust op de uitrol van twee complementaire formules: de PharmaClic-apotheken hebben brede openingsuren, steunen op advies en een lageprijspositionering, terwijl de parafarmacieën van Medi-Market in de eerste plaats mikken op functionaliteit met een gamma van bijna 9.000 artikelen aan discountprijzen. “Onze strategie bestaat erin een sluitend aanbod uit te bouwen over meerdere kanalen. Daar pompen we 12 miljoen euro in, waarvan er 3 miljoen euro naar de onlineverkoop gaat. We zetten uiteenlopende marketingacties op touw met het oog op de ontwikkeling van het merk Medi-Market en de aanzienlijke groei van zijn marktaandeel in de parafarmaceutische sector”, licht Verougstraete toe.

 

Het voorbije jaar realiseerde Medicare-Market een omzet van 51 miljoen euro. Er werd ook een kapitaalsverhoging naar 11 miljoen euro doorgevoerd met behulp van Belgische privéinvesteerders en investeringsmaatschappij Nivelinvest. In 2017 bezochten elke dag zo'n 6.000 klanten een van de 23 verkooppunten van de groep (15 parafarmacieën en 8 farmacieën). De twee websites werden samen 8,6 miljoen keer bezocht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Albert Heijn experimenteert met nieuwe versconcepten

16/05/2018

In de vernieuwde Albert Heijn in Hoofddorp brengt de supermarktketen alle innovaties en proefprojecten rond vers bij elkaar: de nieuwe winkel heeft een pluktuin voor kruiden, een borreleiland en meer.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

Hoog Catharijne ruilt Vishandel Volendam in voor TGI Fridays

24/04/2018

Vishandel Volendam trekt na 38 jaar weg uit Hoog Catharijne in Utrecht: de huurprijs is er te hoog en winkels moeten langer openblijven. Al vormt dat geen bezwaar voor grillketen TGI Fridays, die er net haar eerste Nederlandse vestiging opende. 

Jysk wil naar 100 winkels in België

23/04/2018

Het Deense Jysk opent dit jaar nog elf nieuwe woonwinkels in België, wat het totale aantal vestigingen op 17 zou brengen. Op termijn wil de woonketen, zowat de Deense tegenhanger van woongigant Ikea, een honderdtal winkels in ons land.