Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen | RetailDetail

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

Medicare-Market wil dit jaar 20 nieuwe apotheken openen

Medicare-Market, uitbater van de parafarmacie Medi-Market en de apotheken PharmaClic, wil in 2018 120 nieuwe medewerkers aanwerven en 20 nieuwe verkooppunten openen. Tegen 2020 wil de keten groeien naar zeventig vestigingen.

 

Expansie gaat sneller dan verhoopt

De Belgische groep Medicare-Market gaat 120 nieuwe medewerkers aanwerven en plant dit jaar 12 parafarmacieën en 8 extra apotheken toe te voegen. In 2020 moet de teller zelfs al op 37 parafarmacieën en 33 farmacieën in België en Luxemburg staan.

 

Medicare-Market overtreft daarmee de eigen groeidoelstellingen: bij de lancering van het bedrijf in 2014 voorzag oprichter en CEO Yvan Verougstraete twintig verkooppunten tegen 2020. De expansie gaat echter sneller dan verhoopt: eind dit jaar zal het farmaciebedrijf normaal gezien al 43 vestigingen hebben (waarvan 27 parafarmacieën en 16 apotheken) en tegen 2020 zouden er in totaal nog een dertigtal moeten bijkomen.

 

“De snelle ontwikkeling getuigt als geen ander van de verwachtingen van de consument, die in België een te hoge prijs betaalt voor niet-terugbetaalde geneesmiddelen en parafarmaceutische producten, en nood heeft aan advies op maat en in alle aspecten van gezondheid en welzijn. De consument schat elke dag opnieuw de voordelen van ons concept naar waarde in”, klinkt het bij Yvan Verougstraete.

 

In 2018 wil het bedrijf nieuwe Medi-Market-vestigingen openen in onder andere Brussel, Doornik, Kortrijk, Leuven en Louvain-la-Neuve. Er moeten ook acht nieuwe PharmaClick-apotheken komen. De groep wil daarnaast een aantal nieuwe concepten qua dienstverlening testen. 

 

Doel: Belgisch marktleider worden

Medicare-Market koestert de ambitie om Belgisch marktleider te worden, met een geconsolideerde omzet van om en bij de 200 miljoen euro in 2020. Ook internationale uitbreiding is in het vizier. Online breidt het bedrijf alvast het digitale team uit, past het de twee webshops aan voor meer personalisatie en breidt de groep het onlineassortiment uit naar 30.000 artikelen.

 

De tweeledige strategie berust op de uitrol van twee complementaire formules: de PharmaClic-apotheken hebben brede openingsuren, steunen op advies en een lageprijspositionering, terwijl de parafarmacieën van Medi-Market in de eerste plaats mikken op functionaliteit met een gamma van bijna 9.000 artikelen aan discountprijzen. “Onze strategie bestaat erin een sluitend aanbod uit te bouwen over meerdere kanalen. Daar pompen we 12 miljoen euro in, waarvan er 3 miljoen euro naar de onlineverkoop gaat. We zetten uiteenlopende marketingacties op touw met het oog op de ontwikkeling van het merk Medi-Market en de aanzienlijke groei van zijn marktaandeel in de parafarmaceutische sector”, licht Verougstraete toe.

 

Het voorbije jaar realiseerde Medicare-Market een omzet van 51 miljoen euro. Er werd ook een kapitaalsverhoging naar 11 miljoen euro doorgevoerd met behulp van Belgische privéinvesteerders en investeringsmaatschappij Nivelinvest. In 2017 bezochten elke dag zo'n 6.000 klanten een van de 23 verkooppunten van de groep (15 parafarmacieën en 8 farmacieën). De twee websites werden samen 8,6 miljoen keer bezocht. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Koekjesmerk Jules Destrooper duikt op in Schiphol

05/07/2018

De Belgische koekjesfabrikant Jules Destrooper lanceert een reisgamma, ‘Global Travel Retail’, en opent daarvoor ook een tijdelijke winkel op Schiphol Airport. In de zomermaanden kunnen reizigers er speciale verpakkingen kopen.

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Jysk opent vijf winkels op één dag

01/06/2018

De Scandinavische interieurketen Jysk heeft op 31 mei vijf verschillende winkels geopend in vijf verschillende landen. Hongarije, Oekraïne, Roemenië, Slovakije en Zweden kregen allemaal op dezelfde dag een nieuw woonwarenhuis.