Moederconcern van Kruidvat kent flinke groei

Moederconcern van Kruidvat kent flinke groei

De eigenaar van A.S. Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, heeft vrijdag zijn cijfers voor 2013 bekendgemaakt. Daarin toonde het een nettowinst van 20 procent, gestuwd door Europese retailactiviteiten.

Europa voor het eerst hoofdmarkt

In 2013 was de operationele winst van activiteiten in Europa van Hutchison Whampoa – de eigenaar van A.S. Watson – gelijk aan 24 miljard Hongkong dollar (2,25 miljard euro). Dat was goed voor 37 procent van de totale winst voor het bedrijf. Daarmee brengt Europa voor de eerste keer meer winst binnen dan Hongkong en China samen.

 

Het toont de investering van het bedrijf in Europa. In 2008 bedroeg de winst in Europa immers slechts twaalf procent van de totale winst, tegenover 45 procent voor Hongkong en China. Bij retail steeg de operationele winst wereldwijd met 14 procent, tot 11,77 miljard Hongkong dollar (1,11 miljard euro).

 

De retailtak in Europa wordt onder andere vertegenwoordigd door Ici Paris XL, Trekpleister, Kruidvat en The Perfume Shop. De omzet van de retailactiviteiten in Europa besloeg in totaal 60,5 miljard Hongkong dollar (5,7 miljard euro). Dat was een stijging van acht procent tegenover 2012. De vergelijkbare omzet toonde een stijging van 2,8 procent.

 

Hutchison Whampoa maakte geen exacte cijfers voor Kruidvat bekend, maar gaf wel vrij dat het in 2013 de verkoopresultaten in zowel België, Nederland als Luxemburg had verbeterd. Meer dan zeventig procent van de Nederlandse huishoudens zou in 2013 gekocht hebben bij Kruidvat.

Tags: