Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht | RetailDetail

Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht

Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht

Voor elk potje make-up, parfum, aftershave, zonnebrandolie, tandpasta en reinigingsproduct dat op de Europese markt wordt gebracht, moet voortaan iemand uit de Europese Unie als verantwoordelijk tekenen. Gisteren is daarvoor een nieuwe Europese richtlijn van kracht geworden.

Meldingsplicht voor bijwerkingen

Bij een eventueel probleem kan de overheid zich dan tot deze verantwoordelijke, natuurlijke persoon of rechtspersoon, wenden. Die is verder verplicht het productinformatiedossier te beheren en het bij een inspectie voor te leggen. Een product waarvoor alleen iemand in een exotisch oord tekent, mag in Europa dus niet meer in de markt worden gezet.

 

De verantwoordelijke persoon krijgt bovendien ook de plicht om ongewenste bijwerkingen te melden bij de nationale toezichthouders. Die verzamelen op hun beurt ook informatie van de gebruikers. Daarnaast moet de verantwoordelijke elk product laten registreren in het Cosmetic Products Notification Portal. Dankzij dat portaal krijgt het personeel van nationale antigifcentra bij ongelukken onmiddellijk toegang tot de samenstelling ervan.

 

Claims moet worden gestaafd

Voorts moeten de bedrijven meer informatie geven aan de consument, onder meer als de producten nanomaterialen bevatten. Dat nanomaterialen zijn kleine bestanddelen, die doorgaans lang op de huid blijven zitten. In de toekomst moeten ze worden gemeld door bij de ingrediënten na de stof het woord 'nano' tussen haakjes te schrijven, bijvoorbeeld 'titanium dioxide (nano)'.

 

Ten slotte moeten de cosmetische producten die een bepaald resultaat claimen, dit kunnen hard maken. Zo moeten de bedrijven een claim als 'werkt 48 uur' kunnen staven met bewijsmateriaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.

Europa wil wereldwijd verbod op dierenproeven bij make-up

27/02/2018

Een aantal leden van het Europees Parlement stellen dat er werk moet worden gemaakt van een wereldwijd verbod op dierenproeven die worden uitgevoerd door cosmeticabedrijven. In Europa geldt zo’n verbod al.

Unilever waarschuwt online media: adverteren kan zo niet verder

12/02/2018

Unilever dreigt te stoppen met adverteren op online mediakanalen die ondoorzichtig zijn en verdeeldheid zaaien. Dat zegt hun marketingbaas Keith Weed op het IAB-adverteerderscongres.