Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht

Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht

Voor elk potje make-up, parfum, aftershave, zonnebrandolie, tandpasta en reinigingsproduct dat op de Europese markt wordt gebracht, moet voortaan iemand uit de Europese Unie als verantwoordelijk tekenen. Gisteren is daarvoor een nieuwe Europese richtlijn van kracht geworden.

Meldingsplicht voor bijwerkingen

Bij een eventueel probleem kan de overheid zich dan tot deze verantwoordelijke, natuurlijke persoon of rechtspersoon, wenden. Die is verder verplicht het productinformatiedossier te beheren en het bij een inspectie voor te leggen. Een product waarvoor alleen iemand in een exotisch oord tekent, mag in Europa dus niet meer in de markt worden gezet.

 

De verantwoordelijke persoon krijgt bovendien ook de plicht om ongewenste bijwerkingen te melden bij de nationale toezichthouders. Die verzamelen op hun beurt ook informatie van de gebruikers. Daarnaast moet de verantwoordelijke elk product laten registreren in het Cosmetic Products Notification Portal. Dankzij dat portaal krijgt het personeel van nationale antigifcentra bij ongelukken onmiddellijk toegang tot de samenstelling ervan.

 

Claims moet worden gestaafd

Voorts moeten de bedrijven meer informatie geven aan de consument, onder meer als de producten nanomaterialen bevatten. Dat nanomaterialen zijn kleine bestanddelen, die doorgaans lang op de huid blijven zitten. In de toekomst moeten ze worden gemeld door bij de ingrediënten na de stof het woord 'nano' tussen haakjes te schrijven, bijvoorbeeld 'titanium dioxide (nano)'.

 

Ten slotte moeten de cosmetische producten die een bepaald resultaat claimen, dit kunnen hard maken. Zo moeten de bedrijven een claim als 'werkt 48 uur' kunnen staven met bewijsmateriaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Sephora lanceert nieuw, kleiner winkelconcept

24/07/2017

Cosmeticaproducent Sephora heeft in de Verenigde Staten een nieuw en kleiner winkelconcept gelanceerd. Het bedrijf mikte tot nu toe vooral op grote winkels, maar experimenteert nu dus ook op kleinere schaal.

The Body Shop in Braziliaanse handen

29/06/2017

Het stond in de sterren geschreven en het is nu ook bevestigd: L’Oréal heeft zijn Britse winkeldochter The Body Shop verkocht aan het Braziliaanse Natura Cosméticos. Het contract is deze week ondertekend, zo klinkt het in Parijs.

Moeder Kruidvat zet zwaar in op fysieke winkels

28/06/2017

AS Watson (het bedrijf boven Kruidvat en Ici Paris XL) zegt te zullen blijven investeren in technologie en logistiek om mee te kunnen in een markt die steeds meer gericht is op online verkoop. Er komt ook een fikse investering in fysieke winkels.

Back to top