Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht

Nieuwe Europese richtlijn voor cosmetica van kracht

Voor elk potje make-up, parfum, aftershave, zonnebrandolie, tandpasta en reinigingsproduct dat op de Europese markt wordt gebracht, moet voortaan iemand uit de Europese Unie als verantwoordelijk tekenen. Gisteren is daarvoor een nieuwe Europese richtlijn van kracht geworden.

Meldingsplicht voor bijwerkingen

Bij een eventueel probleem kan de overheid zich dan tot deze verantwoordelijke, natuurlijke persoon of rechtspersoon, wenden. Die is verder verplicht het productinformatiedossier te beheren en het bij een inspectie voor te leggen. Een product waarvoor alleen iemand in een exotisch oord tekent, mag in Europa dus niet meer in de markt worden gezet.

 

De verantwoordelijke persoon krijgt bovendien ook de plicht om ongewenste bijwerkingen te melden bij de nationale toezichthouders. Die verzamelen op hun beurt ook informatie van de gebruikers. Daarnaast moet de verantwoordelijke elk product laten registreren in het Cosmetic Products Notification Portal. Dankzij dat portaal krijgt het personeel van nationale antigifcentra bij ongelukken onmiddellijk toegang tot de samenstelling ervan.

 

Claims moet worden gestaafd

Voorts moeten de bedrijven meer informatie geven aan de consument, onder meer als de producten nanomaterialen bevatten. Dat nanomaterialen zijn kleine bestanddelen, die doorgaans lang op de huid blijven zitten. In de toekomst moeten ze worden gemeld door bij de ingrediënten na de stof het woord 'nano' tussen haakjes te schrijven, bijvoorbeeld 'titanium dioxide (nano)'.

 

Ten slotte moeten de cosmetische producten die een bepaald resultaat claimen, dit kunnen hard maken. Zo moeten de bedrijven een claim als 'werkt 48 uur' kunnen staven met bewijsmateriaal.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando gaat ook make-up verkopen

18/10/2017

De modewebshop Zalando gaat in Duitsland voortaan ook schoonheidsproducten verkopen. Om die nieuwe producten in de kijker te zetten komt er een fysieke schoonheidswinkel in Berlijn. Zalando maakte ook kwartaalcijfers bekend, met een omzetgroei van bijna 30%.

DIO-drogisterijen worden allemaal DA

16/10/2017

De Mosadex-groep heeft de toekomstplannen voor de ketens DIO en DA uit de doeken gedaan. Het plan is om in de toekomst beide ketens te laten verdergaan onder de naam van DA, DIO verdwijnt zo uit het straatbeeld.

Dollar Shave Club op weg naar Europa

10/10/2017

Volgend jaar wil de Dollar Shave Club zijn opwachting maken in Europa. De abonnementsdienst voor scheermesjes, die in handen is van Unilever, is al langer een succes in de Verenigde Staten.

Etos naar België dankzij fusie Ahold-Delhaize

18/09/2017

Drogisterijketen Etos gaat profiteren van de fusie van haar moederbedrijf, het Nederlandse Ahold, met het Belgische Delhaize. Daardoor kunnen de producten van Etos verkocht gaan worden in onder andere België, Griekenland en Roemenië.

Ecover en Method in handen van SC Johnson

15/09/2017

De Amerikaanse fabrikant van onderhoudsproducten SC Johnson neemt de ecologische schoonmaakproducenten Ecover en Method over van hun moederbedrijf People Against Dirty. Daarbij geeft het bedrijf geen financiële details vrij. 

Unilever heeft interesse in Estée Lauder

25/08/2017

Er gaan geruchten de ronde dat meerdere partijen interesse tonen in een overname van cosmeticabedrijf Estée Lauder. Daarbij zouden onder andere L’Oréal en Unilever een bod overwegen.

Back to top