Nog altijd teveel risicostoffen in babyproducten | RetailDetail

Nog altijd teveel risicostoffen in babyproducten

Nog altijd teveel risicostoffen in babyproducten

Verzorgingsproducten voor baby’tjes bevatten nog altijd te veel risicostoffen, die de gevoelige huid van baby’s meer kwaad dan goed doen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van een Europese vrouwenorganisatie.

 

Onvoldoende voor 299 van de 344 onderzochte producten

De Franse tak van vrouwenorganisatie Women in Europe for a Common Future (WECF) nam 341 babyproducten uit apotheken, supermarkten en biowinkels onder de loep. Het ging onder meer om shampoos, body lotions en uiteraard ook vochtige doekjes. Onder de geteste merken flink wat internationale namen (als Nivea, Pampers en Johnson) alsook huismerken (van o.a. Carrefour), die ook bij ons op de markt zijn.

 

Op basis van de wetenschappelijke adviezen van de Europese Unie en de Franse geneesmiddelenwaakhond kwam de organisatie tot de vaststelling dat liefst 299 van de 341 producten een of meer substanties bevatten die volgens die criteria onder de noemer “verhoogd risico” vallen. Vooral het feit dat liefst 226 van de 344 producten sterk geparfumeerd was, blijft verbazen: “Nochtans heeft dat geen verzorgend nut en kan het op jonge leeftijd juist allergieën veroorzaken waarvan het kind de rest van zijn leven de gevolgen moet dragen”, zegt Elisabeth Ruffinengo van WECF.

 

Het is niet de eerste keer dat verzorgingsproducten voor baby’s in opspraak komen. Enkele jaren geleden luidde ook de Franse consumentenorganisatie Que Choisir al de alarmbel rond verdachte stoffen in babycosmetica. Ook toen lagen met  name de vochtige doekjes in de vuurlijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.