Online apotheek Newpharma zoekt offline groei in Colruyt-winkels

Internetapotheek Newpharma bestudeert de mogelijkheid om fysieke winkels te openen naast of in Colruyt-supermarkten. Zo zou het bedrijf zijn omzet gevoelig kunnen verhogen dankzij de verkoop van geneesmiddelen op voorschrift.

 

Groot potentieel

De piste komt niet helemaal uit de lucht vallen: sinds eind 2017 is een meerderheid van de Newpharma-aandelen immers in handen van Korys, het investeringsfonds van de familie Colruyt, en van Colruyt Group. De online apotheker bestaat intussen tien jaar, stelt 200 mensen tewerk en groeide in 2018 met 30% tot een omzet van 82 miljoen euro. Het e-commercebedrijf is ook actief in Frankrijk en Zwitserland. 

 

Om de groei verdere impulsen te geven, overweegt de webshop nu ook fysieke winkels te openen. "We weten nog niet of het zal gaan om aparte fysieke winkels naast een Colruyt, of om een corner in de winkel, maar we geloven dat we een rol te spelen hebben offline", zegt medeoprichter Mike Vandenhoofdt aan Trends-Tendances. Hij wil eerst enkele testwinkels openen. 

 

Het potentieel is er: een doorsnee apotheek realiseert over het algemeen een omzet van één miljoen euro bij de verkoop van geneesmiddelen op voorschrift – die in België niet online verkocht mogen worden. Een fysiek winkelnetwerk op locaties met veel passage zou dus heel wat extra omzet opleveren. Het succes van Medi-Market wijst er volgens het bedrijf op dat een belangrijke rol blijft weggelegd voor offline verkooppunten. Op termijn zouden fysieke winkels zelfs de helft van de omzet kunnen vertegenwoordigen van Newpharma in België.