Planet Parfum en Di in het rood én in de etalage?

Beautyketens Planet Parfum en Di komen mogelijk in de etalage te staan: vorig jaar zakten ze al flink in het rood en in het afgelopen halfjaar ging het verder de slechte kant op. Mede-eigenaar Ackermans & van Haaren zoekt een oplossing.

 

Al twee jaar 23 miljoen euro verlies

In de eerste jaarhelft van 2018 liep de omzet bij de drogisterijketen Di achteruit, en dat terwijl de winkels pas een nieuw winkelconcept kregen. Bij zusterketen Planet Parfum was er wel een lichte omzetgroei te zien. De fikse investeringen in Di zorgden echter voor een operationeel verlies van 23 miljoen euro bij moederbedrijf Distriplus. Het bedrijf zag zich genoodzaakt 16,9 miljoen euro af te schrijven op de goodwill. 

 

Vorig jaar eindigde Distriplus ook al 22,5 miljoen euro in de min, eveneens na eenmalige kosten. De omzet zakte toen met 10 miljoen euro naar 192,4 miljoen euro. De Belgische retailgroep sloot de laatste jaren weliswaar een aantal slecht presterende winkels, waaronder vestigingen van Di in Antwerpen, Brugge, Eeklo, Gent, Herentals en Sint-Niklaas.

 

Hoek waar de klappen vallen

Investeerder Ackermans & van Haaren, dat de helft van de aandelen van Distriplus in handen heeft, ziet als oorzaken de verscherpte concurrentie van prijsvechters zoals Action en Kruidvat en van e-commerce. De drogisterijketens bevinden zich volgens CEO Jan Suykens in de hoek waar de klappen vallen: het middensegment. AvH zoekt dan ook naar een oplossing voor Distriplus, van het vinden van een overnemer voor de hele groep tot het zoeken van extra aandeelhouders voor een kapitaalverhoging. Op dit moment zijn er slechts twee aandeelhouders bij de groep: NPM, het investeringsvehikel achter Albert Frère, heeft de andere helft van de aandelen in portefeuille. 

 

“Als er een partij is die synergie kan aanbrengen, kunnen we ook verder samen gaan”, zegt Suykens in De Tijd. De investeerdersgroep heeft Distriplus in de eerste jaarhelft al voor 10 miljoen euro afgeboekt. Distriplus wil nochtans tegen ten laatste 2020 weer winst maken, aldus CEO Matthias De Raeymaker.