Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble ziet omzet dalen, maar winst stijgen

Procter & Gamble heeft in het vierde kwartaal een lagere omzet gehaald dan een jaar eerder. Dat was vooral te wijten aan een negatieve impact van de wisselkoersen en het eerdere terugtrekken uit Venezuela.

 

Gillette doet het goed

De totale omzet van Procter & Gamble kwam voor het vierde kwartaal uit op 16,1 miljard dollar (14,4 miljard euro). Dat is 3 procent lager dan een jaar eerder, maar de wisselkoersen hadden een negatieve impact van 3 procent en ook het vertrek uit Venezuela zorgde voor een daling van 2 procent. Op autonome basis steeg de omzet dan ook met 2 procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

Bij drie van de vijf onderdelen van het bedrijf bleef de omzet ongeveer gelijk, maar ‘Health Care’ groeide met 7 procent en ‘Grooming’ zelfs met 8 procent. Bij die eerste was dat te danken aan een sterke verkoop van Oral-B en Crest, terwijl binnen Grooming de verkoop van Gillette Fusion sterk groeide in opkomende markten.

 

Vooruitgang in China

P&G spreekt bovendien van betere prestaties in China, de tweede grootste markt voor het bedrijf na de Verenigde Staten en tevens een probleemgebied de voorbije kwartalen.

 

De nettowinst voor het vierde kwartaal steeg dan ook van 535 miljoen dollar (477 miljoen euro) naar 1,96 miljard dollar (1,75 miljard euro).

 

Voor het volledige boekjaar daalde de omzet van P&G met 8 procent naar 65,3 miljard dollar (58,3 miljard euro), waarbij er sprake was van een negatieve impact van de wisselkoersen van 6 procent. De nettowinst groeide met 48 procent naar 10,6 miljard dollar (9,5 miljard euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Hudson’s Bay verliest omzet in Europa

06/06/2018

Het Canadese HBC, moederbedrijf van warenhuisketens Hudson’s Bay, Saks OFF 5TH en Galeria Inno, heeft het vooral in Europa moeilijk. Uit de zopas gepubliceerde kwartaalcijfers blijkt dat de verliezen flink oplopen.

Spar groeit in alle markten in “uitzonderlijk” 2017

29/05/2018

Spar surft mee op de toenemende populariteit van buurtwinkels: de zelfstandige supermarktgroep haalde vorig jaar een omzet van 34,5 miljard euro wereldwijd, goed voor een groei van 5,3 procent.

Blokker Holding boekt recordverlies maar ziet beterschap

29/05/2018

Blokker Holding rapporteert voor het afgelopen boekjaar een verlies van 344 miljoen euro. Dat negatief resultaat is grotendeels het gevolg van hoge eenmalige herstructureringskosten, zegt het concern. De uitrol van de nieuwe strategie ligt op schema.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.