Unilever koopt Dollar Shave Club | RetailDetail

Unilever koopt Dollar Shave Club

Unilever koopt Dollar Shave Club

Unilever heeft de Amerikaanse start-up Dollar Shave Club overgenomen. Die verkoopt scheer- en toiletartikelen via een abonnement. Een overnamebedrag werd niet genoemd, maar zou rond de 900 miljoen euro liggen.

Concurrentie met P&G aangaan

Dollar Shave Club heeft momenteel 3,2 miljoen leden en een omzet van 152 miljoen dollar (140 miljoen euro). Dit jaar moet die omzet groeien naar 200 miljoen dollar (180 miljoen dollar), al wil dat niet zeggen dat het bedrijf momenteel al winstgevend is. Dollar Shave Club werd pas in 2012 opgericht, maar heeft sindsdien al een belangrijke plek opgeëist op de Amerikaanse markt: vorig jaar had het er al een marktaandeel van 5%.

 

Unilever ziet de overname van Dollar Shave Club als de perfecte manier om de concurrentie aan te gaan op die markt met Procter & Gamble, dat de eigenaar is van Gilette.  Het marktaandeel van P&G zakte overigens in vijf jaar van 71% (2010) naar 59% (2015). Daarnaast krijgt Unilever heel wat belangrijke data te pakken, omdat Dollar Shave Club rechtstreeks aan de consument verkoopt.

 

Ondanks de verkoop aan Unilever zal oprichter en CEO Michael Dubin aan het hoofd van het bedrijf blijven. Hij heeft van Unilever de belofte gekregen dat Dollar Shave Club autonoom zal kunnen blijven functioneren binnen het concern.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.