Unilever koopt Dollar Shave Club | RetailDetail

Unilever koopt Dollar Shave Club

Unilever koopt Dollar Shave Club

Unilever heeft de Amerikaanse start-up Dollar Shave Club overgenomen. Die verkoopt scheer- en toiletartikelen via een abonnement. Een overnamebedrag werd niet genoemd, maar zou rond de 900 miljoen euro liggen.

Concurrentie met P&G aangaan

Dollar Shave Club heeft momenteel 3,2 miljoen leden en een omzet van 152 miljoen dollar (140 miljoen euro). Dit jaar moet die omzet groeien naar 200 miljoen dollar (180 miljoen dollar), al wil dat niet zeggen dat het bedrijf momenteel al winstgevend is. Dollar Shave Club werd pas in 2012 opgericht, maar heeft sindsdien al een belangrijke plek opgeëist op de Amerikaanse markt: vorig jaar had het er al een marktaandeel van 5%.

 

Unilever ziet de overname van Dollar Shave Club als de perfecte manier om de concurrentie aan te gaan op die markt met Procter & Gamble, dat de eigenaar is van Gilette.  Het marktaandeel van P&G zakte overigens in vijf jaar van 71% (2010) naar 59% (2015). Daarnaast krijgt Unilever heel wat belangrijke data te pakken, omdat Dollar Shave Club rechtstreeks aan de consument verkoopt.

 

Ondanks de verkoop aan Unilever zal oprichter en CEO Michael Dubin aan het hoofd van het bedrijf blijven. Hij heeft van Unilever de belofte gekregen dat Dollar Shave Club autonoom zal kunnen blijven functioneren binnen het concern.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.