Winkelketen Sabon in financiële nood | RetailDetail

Winkelketen Sabon in financiële nood

Winkelketen Sabon in financiële nood

De ambitieuze Nederlandse winkelketen Sabon zit in financiële problemen. Oorzaak is het falen van moederbedrijf Brand Funding om een voorgenomen kapitaalinjectie bij Sabon te realiseren.

Onverwachte problemen door weigering eigenaar

Mede door het gebrek aan nieuw kapitaal verwacht Sabon dit jaar een operationeel verlies van ongeveer 1,5 miljoen euro te lijden. Brand Funding denkt nog altijd dat er wel een toekomst is voor de winkelketen in huidverzorgingsproducten. De investeerder heeft naar eigen zeggen specialisten in de arm genomen die zich nu over de herstructurering van Sabon moeten buigen.

 

De problemen bij Sabon komen als een verrassing: in maart 2011 haalde Sabon nog vijf miljoen euro aan financiering binnen. Die zou worden gebruikt voor de opening van tien tot vijftien eigen winkels en een verdere uitbreiding van de samenwerking met V&D. Eerder dit jaar liet Sabon nog weten de grens van tachtig eigen winkels in Nederland, België en Duitsland te overschrijden door vijftien nieuwe vestigingen te openen.

 

Het Amerikaanse Sabon werd in 2005 door ondernemer Bob Ultee naar Nederland gehaald, nadat een poging om Starbucks te interesseren voor ons land was mislukt. Zelf omschrijft Ultee de formule als een 'snoepwinkeltje' in bodyproducts. Later werd Sabon door Ultee ondergebracht in Brand Funding, dat de laatste maanden in het nieuws kwam door de overname van Apple-ketens in Nederland en België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

24/05/2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

P&G wil 100% recycleerbare verpakkingen tegen 2030

17/04/2018

Procter & Gamble kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelen aan voor 2030, aangezien het de doelstellingen voor 2020 al voor een groot deel heeft gehaald. Tegen 2030 wil het onder meer alle verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar maken.

Zalando start met verkoop schoonheidsproducten

23/03/2018

Zalando is vandaag in Duitsland gestart met de verkoop van schoonheidsproducten. Die stap werd in oktober al aangekondigd door het Duitse bedrijf en is nu dus een feit. Markten buiten Duitsland volgen wel pas later.

Eigenaar CK Hutchison zet stap opzij

19/03/2018

Li Ka-shing, de eigenaar en topman van CK Hutchison (het bedrijf achter ketens als Kruidvat en ICI Paris XL), zet half mei een stap opzij. Dan geeft de 89-jarige de fakkel door aan zijn oudste zoon, Victor Li.